about
Toon menu

No women’s land?

Telling na telling toont aan: de kunsten blijven beheerst door mannen. Niet zozeer in de opleidingen, wel hoger op de ladder en later in de carrière: waar het om de knikkers gaat. Dat geldt zeker voor populaire cultuur als film en rock, maar ook klassieke muziek, podium- en beeldende kunst spiegelen de rest van de wereld: mannen houden het overwicht en bepalen het systeem. Dat zeggen wij niet, dat zeggen de cijfers en morgen, op Internationale Vrouwendag, organiseert rekto:verso hierover een salongesprek in de Arenberg Schouwburg.
Lees meer

Lorin Parys en het middenveld: kromme analyse om krom beleid goed te praten

De Vlaamse subsidies voor het middenveld zouden op drie jaar tijd met 100 miljoen gestegen zijn tot 790 miljoen, viel in het weekend van 8 oktober te lezen in De Morgen, Het Laatste Nieuws en De Tijd. Bij het ‘onderzoek’ waarop de media zich baseren, vallen echter serieuze vragen te stellen. Enkele kanttekeningen.

De kranten van De Persgroep beroepen zich op een eigen onderzoek van Lorin Parys, volksvertegenwoordiger voor N-VA. ‘Het punt dat ik wil maken, is dat deze regering niet aan sociale...
Lees meer

Er komen nieuwe tijden. Een pleidooi voor radicalisering

Tijdens de opening van het Theaterfestival sprak Wouter Hillaert de State of the Union uit. Dit is de tekst van de toespraak die hij hield.

Foto: Theo Beck En als we het nu eens niet over de subsidies zouden hebben? U weet wel, die rare sport waarvan de resultaten uiteindelijk omgekeerd evenredig zijn met alle energie die je er samen in stopt. Dat duwtje in de rug waarvan je op zijn best ter plaatse blijft trappelen. Die slinkse afleidin...
Lees meer

Van kromme komkommers tot gemberwater

Meedoen lijkt dé kernspreuk van deze eeuw geworden. Toeschouwers werken mee aan kunstwerken, burgers denken mee over beleid en onze regeringen willen dat we allemaal zelfredzamer worden. Doe-het-zelven is het nieuwe geloof. Maar binnen welke sociale en politieke grondverschuivingen past die ‘verzelving’ juist? Hoogleraar Evelien Tonkens en partijleider Peter Mertens ontrafelen de illusies van de participatiemaatschappij. Dit artikel maakt deel uit van het dossier Zwart-wit van rekto:verso.

‘...
Lees meer

Slotspeech Hart boven Hard / Tout Autre Chose: nationale betoging 7 oktober

Lees hier de slotspeech die Wouter Hillaert en Joanne Clotuche van Hart Boven Hard en Tout Autre Chose gisteren gaven naar aanleiding van de nationale betoging.

Eendracht maakt macht! Zo staat het al 185 jaar gebeiteld onder België Eendracht maakt macht. Daarom zijn ook wij hier vandaag, Hart boven Hard en Tout Autre Chose Als brede bewegingen van burgers en verenigingen Versterken wij vandaag het sociaal verzet. Ik ben zelf een zelfstandige, stel je voor. Nooit eerder is dit vertoond, dat...
Lees meer

Hart boven Hard stelt voor: de tweede alternatieve septemberverklaring

Net zoals vorig jaar brengt Hart boven Hard een alternatieve septemberverklaring. "Want de samenleving moet verder kijken. Verder dan de snelweg. Verder dan de besparingen. Verder dan de markt. Verder dan het parlement. Verder dan Vlaanderen, verder dan België, verder dan Europa. Daarom is het centrale beeld van Hart boven Hard een kind, dat ons een verrekijker ophoudt. Omdat onze samenleving méér waard is."

We hadden het in 2014 beter dan in 1914, beter dan in 1954, beter dan in 1974 en zelfs...
Lees meer

De projectsubsidies zijn weer de pineut

"We hebben uw aanvraag voor een beurs of projectsubsidie positief bevonden, maar de subsidie zelf krijgt u niet." Die paradoxale boodschap viel deze week in de mailbox van maar liefst 80 organisaties en individuele kunstenaars. Getekend: cultuurminister Sven Gatz. Blijkbaar zit er (alweer) te weinig geld in de projectenpot. Maar waarom krijgen zeven negatief geadviseerde organisaties dan weer wel geld?

De verdeling van de projectsubsidies en de ontwikkelingsgerichte beurzen (in het...
Lees meer

Hart Boven Hard krijgt prijs voor Democratie 2015

Op 21 juli werd in Gent naar goede gewoonte de 'Prijs voor de Democratie' en de 'Prijs Jaap Kruithof' uitgereikt. Dit jaar was de eer voor de burgerbeweging Hart boven Hard. De Prijs voor de Democratie wordt jaarlijks uitgereikt aan een persoon of organisatie die een fundamentele bijdrage geleverd heeft aan de verdediging van de democratie. In de jury zetelen mensen uit de academische, journalistieke en socio-culturele wereld.

Het dankwoord van Wouter Hillaert, één...
Lees meer

Vrijheid met een strop eromheen

"Eerst was er de heisa met de bibliotheken, maar ook andere takken dreigen de dupe te worden van het gemak waarmee de Vlaamse regering bevoegdheden naar het lokale niveau verkast. Het zou goed zijn mocht ze ingaan op de uitnodiging van het middenveld om hierover een hoorzitting te organiseren." En zo geschiedde. Burgerbeweging Hart boven Hard zal gehoord worden in de commissie Cultuur, Sport, Jeugd en Media van het Vlaams Parlement, raakte vandaag bekend.

Investeert uw lokaal bestuur...
Lees meer

Slottoespraak Grote Parade: "Het is tijd voor iets helemaal anders"

Wouter Hillaert, woordvoerder van Hart boven Hard, hield op het einde van de Grote Parade een vlammende toespraak. Lees hieronder de integrale tekst.

Stel u voor dat vandaag de zon had geschenen! Waar is Frank de Boosere als je hem nodig hebt? Gelukkig zijn jullie met zoveel, om het mooie weer te maken.  We zijn vandaag met maar liefst twintigduizend. Had de zon geschenen, dan was dit plein veel te klein geweest. Bedankt, Geert Bourgeois, bedankt Charles Michel, om ons hie...
Lees meer

De kunsten de markt op? Begin met een gids

Alle kunst is economie, zei Jan Jambon ooit. Hij had gelijk. Alleen is in onze hoofden een vreemde muur opgetrokken tussen vrije artistieke expressie en economische wetmatigheden. Daarom vinden we cultuurmanagement een vies kantje hebben. Kan het anders? Ja, luidt het antwoord in een genuanceerd pleidooi. Alleen ontbreekt tussen kunst en bedrijfsleven nog "een stevige faciliterende organisatie – een overzetboot".

‘Er moet gewerkt worden aan samenwerking tussen de cultuursector en d...
Lees meer

De cultuurvisie van de Vlaamse moedermaatschappij

Kan de cultuursector al iets opmaken uit het nieuwe regeerakkoord? Binnen het luik ‘cultuur’ duiken wel een paar nieuwe accenten, maar geen grote verrassingen op. De meer ingrijpende implicaties voor cultuur staan dan ook elders in het akkoord van Bourgeois I. Vooral het ideologische kader waarbinnen de kunsten zich de komende vijf jaar zullen moeten zien te handhaven, belooft een kuitenbijter te worden.

Eerst het goede nieuws. De nieuwe regering typeert Vlaanderen in haar akkoord niet enke...
Lees meer

Zijn 'vrije' kunsten nog wel van deze tijd?

Hoe vrij zijn de kunsten nog? Het is een vraag waar al vele oorlogjes rond uitgevochten zijn, zeker als het gaat om de maatschappelijke rol en positie van kunst. Vrijheid geldt in zulke debatten steevast als iets wat de kunsten onrechtmatig wordt afgenomen, als betrof het een onvervreemdbaar eigen bezit. Zolang de kunstensector er zo naar blijft kijken, kan ze die vrijheid natuurlijk enkel verliezen.

Zit de onafhankelijke positie van kunst in de tang? Op haar rechterflank voelt ze d...
Lees meer

Rekto:verso: tien jaar kritiek voor niets

Cultuurtijdschrift rekto:verso viert zondag zijn tiende verjaardag met een reeks brunch-gesprekken in Vooruit, over de toekomst van kunst, democratie en activisme.

Toen in 2003 het eerste nummer van rekto:verso verscheen, kondigde het nieuwe blad zich met een zelfironische knipoog aan als ‘het zoveelste cultuurtijdschrift van Vlaanderen’. Acht mid-twintigers wilden met het nieuwe tijdschrift het gat vullen tussen de cultuurbijlagen van de kranten (breed, maar niet altijd diep) en de...
Lees meer

Er is nood aan echte kritiek

Naar aanleiding van de Vlaamse Cultuurprijs voor rekto:verso, pleiten redacteurs Wouter Hillaert en Tom Van Imschoot voor de terugkeer naar kritiek met een grote K. 'Vlaanderen mist gewoon een cultuur van kritiek.'

Wie vandaag kritiek wil horen, kan er krijgen. Ze kwettert in het rond. Kritiek op Siegfried Bracke, op Ryanair, op de EU, op ’t Schoon Verdiep, op transferprijzen in het voetbal, op subsidies voor kunst. De media draaien op kritiek, kritiek zelf draait steeds meer op 140...
Lees meer