about
Toon menu

Actievoerders transformeren Gentse Langemunt tot H&M-wachtkamer

H&M beloofde in 2013 dat 850.000 werknemers die H&M kleding naaien een leefbaar loon zouden verdienen tegen 2018. Actievoerders hielden vandaag een flashmob in de Langemunt in Gent om hen aan die belofte te herinneren. De actie kadert in de internationale campagne “Turn Around, H&M”. De afgelopen weken gingen acties door in 30 steden wereldwijd.

Actievoerders wandelden de Langemunt op met een stoel waarop ze ostentatief wachtten tot H&M zijn belofte houdt. Vandaag presenteerde H&M in...
Lees meer

H&M’s ethische imago opnieuw doorprikt: werknemers verdienen hongerloon

Werknemers die kleren stikken bij H&M’s zogenaamde ‘beste’ leveranciers verdienen nog steeds een hongerloon. Dat blijkt uit een onderzoek van de internationale Schone Kleren Campagne. Bulgaarse leveranciers betalen zelfs niet de wettelijke minimumlonen en laten hun werknemers tot 80 uur per week werken. “Je gaat de fabriek binnen om 8 uur ‘s morgens, maar je weet niet wanneer je terug buiten bent. Soms gaan we pas om 4 uur ‘s nachts naar huis”, zegt een werknemer die kleren maakt voor H&M bij Koush Moda, een H&M-leverancier in Bulgarije.
Lees meer

Adidas en Nike besteden recordbedragen aan WK, sportkledingarbeidsters leven in armoede

Terwijl de Belgen zich klaarmaken om de Rode Duivels toe te juichen, brengt het internationaal rapport ‘Foul Play’ aan het licht dat adidas en Nike hongerlonen betalen aan de duizenden vrouwen die de voetbalshirts en schoenen van de voetballers en supporters naaien. De budgetten voor marketing en sponsoring zijn in 10 jaar tijd dan weer verdubbeld. De internationale Schone Kleren Campagne en de Franse organisatie Collectif Éthique sur l’étiquette slaan alarm.

Het WK is het hoogtepunt van...
Lees meer