about
Toon menu

"Meertaligheid en onderwijs": een boek over witte en gekleurde talen

Als we willen dat anderstalige leerlingen beter presteren op school, dan zullen we meer talen in onze klassen moeten toelaten. Beschouw dit als de belangrijkste conclusie van het boek "Meertaligheid en onderwijs", dat eerder dit jaar verscheen onder redactie van Orhan Agirdag en Ellen-Rose Kambel[1]. Terwijl Nederland en Vlaanderen steeds meertaliger worden, blijft het onderwijs er een eentalig Nederlands bastion. Op school wordt het spreken van andere talen dan het Nederlands niet onmiddellijk...
Lees meer

De Hirak in zes vragen

Het is nu bijna 2 jaar geleden dat Mohsin Fikri de dood vond in de persen van een vuilkar in Al Hoceima, een tragische gebeurtenis die de start was van een massale opstand in de Marokkaanse Rif, de Hirak. Een opstand die de Marokkaanse overheid beantwoordde met brutale repressie. Toch is de Hirak niet afgelopen, verre van zelfs. Dat bleek op de voorstelling van het boek 'Opstand in de Rif' op 17 september in de Roma. Een zoektocht naar andere vormen van vreedzame strijd is volop aan de gang. Een stand van zaken van de Hirak in zes vragen.
Lees meer

Duaal leren: het Duitse systeem nader bekeken

Einde juni was een aantal Vlaamse ministers op bezoek in Zwitserland. Gaan gluren bij de wat verdere buren om meer te weten te komen over duaal leren. Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) en minister van Arbeid Philippe Muyters (N-VA) sleutelen immers zelf aan een Vlaams systeem van duaal leren.

Op 1 september 2017 breidden de Vlaamse ministers Crevits en Muyters de proeftuinen uit naar 83 Vlaamse scholen. "Leren op de werkvloer mag niet langer een tweede keuze zijn of het resultaat...
Lees meer

Voor- en nadelen van instapproef voor lerarenopleiding

Van de edu-bytes van de voorbije weken heeft er zich eentje tamelijk opdringerig in mijn hoofd geworteld. Dit jaar hebben minder studenten zich ingeschreven voor de lerarenopleidingen. Directeurs wijten dit aan de niet-bindende instapproef, die vanaf dit jaar ondanks haar niet-bindendheid wel verplicht is en (o wee) een drietal uur in beslag neemt. Dit zou kandidaat-studenten afschrikken. Is dit ja dan neen een goede zaak voor het onderwijs?

Laat ons dit even beschouwen vanuit utilitair oogpunt....
Lees meer