about
Toon menu

Digitale nieuwsmedia eindelijk gelijk behandeld met online versies kranten en tijdschriften?

De Europese ministers van Financiën zijn dinsdag tot een vergelijk gekomen om individuele lidstaten de mogelijkheid te bieden om het btw-tarief van 21 procent voor digitale media en e-boeken te verlagen.

Het verlagen van het btw-tarief voor digitale publicaties is een eis waarmee Media.21 al in het begin van deze legislatuur aanklopte bij minister van Financiën Johan Van Overtveldt. Papieren kranten en tijdschriften genieten in België van een btw-nultarief, en de uitgevers bieden de digitale ver...
Lees meer

Vlaamse overheid bemoeilijkt uitbouw digitale journalistiek

Media.21, de belangenvereniging van online media in Vlaanderen, reageert geschokt op de toekenning van 910.000 euro Vlaamse overheidssteun aan Mediahuis, de uitgever van onder andere De Standaard, Het Nieuwsblad en Gazet van Antwerpen. De redacties van Apache, Charlie Magazine, De Wereld Morgen, Doorbraak, MO*/MO.be, Newsmonkey, Rekto:Verso en Stamp Media pleiten samen voor een eerlijker mediabeleid in Vlaanderen.

Al drie jaar lang proberen we bij Charlie vernieuwing te brengen in journalistiek....
Lees meer

Beste radio-collega’s: het is 2015, nieuws is vooral een zaak van online-media

Zullen we nog eens een open deur intrappen? De media van 2015 verschillen radicaal van de media in 2000, en dan vergelijken we niet eens met de prehistorische tijden daarvoor. Er zijn natuurlijk nog altijd tv-zenders en radio-stations, er zijn kranten en tijdschriften. Maar nieuws halen steeds meer mensen online: als “nieuwssnack” op kantoor, mobiel van ontwaken tot inslapen, op reis, op de sofa, tijdens de match, na de liefde.

Die toegenomen diversiteit aan bronnen, dragers en manieren om h...
Lees meer

Tijd voor een innovatief én fair mediabeleid in plaats van dure blanco cheques

De digitale en onafhankelijke media in dit land bloeien. Maar het mediabeleid loopt hopeloos achterop. Meer zelfs, de overheid pompt nog steeds honderden miljoenen euro’s per jaar in een paar ‘oude’ mediagiganten, zonder voorwaarden. Dat is niet alleen oneerlijke concurrentie, maar vooral een heel slechte methode om een sterke, toekomstgerichte en kwalitatieve vierde macht te ontwikkelen.

Het gaat goed met de onafhankelijke en digitale journalistiek in dit land: kleine initiati...
Lees meer