about
Toon menu

Skopiumschuivers: De dolle seventies in cultureel Gent

In het kielzog van Film Fest Gent duikt Paya Germonprezs boek 'Skopiumschuivers', gekoppeld aan een tentoonstelling in de Zwarte Zaal van KASK gecoördineerd door Edwin Carels, in het woelige Gentse culturele leven tijdens de seventies. Het via getuigenissen vertelde verhaal van de dolle beginjaren van stadsbioscoop Studio Skoop, met name de periode van 1970 tot 1982, is tegelijk ook een reconstructie van een rebelse sfeer. Een nostalgische maar vooral ook inspirerende tijdmachine.

Film is in Vla...
Lees meer

Raoul Peck: "Karl Marx kan ons helpen om na te denken"

Binnen de tijdspanne van een jaar twee films uitbrengen is straffe kost. Zeker wanneer het gaat om portretten van intellectuele figuren die de filmmaker én de wereld inspireerden. Raoul Peck realiseerde met een documentaire over de zwarte schrijver en activist James Baldwin ('I Am Not Your Negro') en een speelfilm over de Duitse denker en revolutionair Karl Marx ('Le Jeune Karl Marx') twee 'onmogelijke' projecten. “Zulke verhalen geraken moeilijk verteld omdat Hollywood ons in een wurggreep houdt,” stelt de Haïtiaanse cineast.
Lees meer

Film Fest Gent 2017: Onderdompeling in rebelse, urgente cinema

Terwijl nogal wat filmfestivals in hun parallel universum vooral wereldvreemde films koesteren en sporadisch een 'actuele' film bekronen om hun geweten te sussen, kiest Film Fest Gent bij haar 44e editie, van 10 tot 20 oktober, resoluut voor rebelse cinema en films die ons een spiegel voorhouden. Een gedurfde keuze, want opstandigheid rijmt niet echt op rode loper, maar wel een die het festival een echte 'smoel' geeft. En filmliefhebbers kennis laat maken met nieuwe en oudere films die ergens over gaan. Film Fest Gent is dit jaar erg urgent.
Lees meer

The Founder: De bittere nasmaak van de snelle McDonald's hap

De ene Texaan is de andere niet. Daar waar Richard Linklater 10 jaar geleden een rauw-realistische frontale aanval inzette op de 'Fast Food Nation' Amerika, serveert John Lee Hancock ons een filmische snelle hap met 'The Founder'. Een zuurzoete biopic die het verhaal vertelt van Ray Kroc en de ontstaansgeschiedenis van 's werelds bekendste hamburgerketen McDonald's. Maar ondanks het Hollywoodsausje en Michael Keatons acteershow blijft de nasmaak bitter. Want dit 'succesverhaal' is ook een verhaal van hebzucht en narcisme.
Lees meer

Wonder Woman: Feministische superheldin of mannenfantasie?

De verwachtingen waren hooggespannen nadat Amerikaanse critici de loftrompet bovenhaalden voor 'Wonder Woman' en Patty Jenkins' comic-verfilming omschreven als “een verbazingwekkende door een vrouw gedreven en geregisseerde superheldfilm” en “een sterke 'female power'-fantasie.” Met een 'love trumps hate'-boodschap. Dat deze zomerblockbuster zich richt op vrouwen is uitzonderlijk maar maakt de protagoniste echter nog geen feministe in vermomming. Helaas lijkt Amazone Diana Prince vaak eerder een gecamoufleerd product van mannelijke fantasie.
Lees meer

Dying for life: Een andere kijk op vluchtelingen

Na de intieme documentaire 'El color del camaleón', het verhaal van zijn de Chileense dictatuur ontvluchte vader, focust de Chileens-Belgische filmmaker Andrés Lübbert ook in de sociale documentaire 'Dying for life' op het leven van vluchtelingen. Via het verhaal van Osama en Dara, twee Syriërs die elkaar ontmoetten in het opvangcentrum van Kapellen en via een toneelstuk hun ervaringen trachten te verwerken, wil Lübbert “een ander kijk bieden op deze mensen” en “een urgente boodschap brengen die nooit diepgaand aan bod komt in België.”
Lees meer

The Great Wall: Is Matt Damon een Grote Witte Redder?

Terwijl Amerikaanse superheldenfilms steevast bejubeld worden, ongeacht hoe dwaas en cinematografisch onbenullig ze zijn, wordt Oosters popcorn vertier genadeloos neergesabeld. Dat merkte de Chinese filmmaker Zhang Yimou toen zijn epos 'The Great Wall', een superproductie met Matt Damon in een van de hoofdrollen, in de VS bijzonder vijandig werd onthaald. De misplaatste morele verontwaardiging van de Amerikaanse critici kreeg bij ons geen navolging, maar de kritische spot bleek niet minder giftig. De Westerse blik is selectief blind.
Lees meer

Get Out: Horror en racisme made in USA

Met zijn scenario- en regiedebuut 'Get Out' tekent acteur en komiek Jordan Peele niet enkel voor de grootste commerciële hit van het jaar in de VS maar ook voor een bijzonder actuele én subversieve politieke horrorfilm. Een donkere satire die de horror van racisme in het algemeen, en de horror van zwart zijn in Amerika in het bijzonder, op vlijmscherpe wijze fileert. Angstaanjagend, grappig én bitter. En als bonus een trip door het filmgenre vanuit een zwart perspectief.

Acteur en komiek (Kean...
Lees meer

Filmmaker Jonathan Demme: Echt, emotioneel en empathisch

Woensdag overleed de Amerikaanse filmmaker Jonathan Demme aan de gevolgen van slokdarmkanker en hartproblemen. Zijn familie vroeg fans om geen bloemen te geven maar te doneren aan 'Americans for immigrant justice', een organisatie die immigranten beschermt tegen de heksenjacht van Trump. Het typeert de progressieve cineast die Demme was, een man die met twee voeten in de realiteit stond en iemand voor wie de menselijke maat cruciaal was. Vandaar zijn keuze voor films op het ritme van muziek en het leven. Echt, emotioneel en empathisch.
Lees meer

MOOOV Filmfestival: een andere kijk op de wereld

Films uit alle hoeken van de wereld zijn tussen 18 april en 2 mei te zien in (bijna) alle hoeken van Vlaanderen. Naar jaarlijkse traditie vertoont MOOOV Filmfestival zo'n 90 wereldfilms in 8 steden: Beringen, Brugge, Dilbeek, Genk, Lier, Roeselare, Sint-Niklaas en Turnhout. Onuitgegeven films en recente releases worden verdeeld over verschillende categorieën en parcours. Met dit jaar een focus op migratie, literatuur, 'native cinema', de Frans-Senegalese regisseur Alain Gomis, Colombia en Caïro.
Lees meer

Haile Gerima, icoon van de Ethiopische én Afro-Amerikaanse cinema

In de Brusselse Cinematek loopt van 8 april tot 11 mei een hommage aan Haile Gerima, een iconisch filmmaker actief in twee werelden: de Ethiopische en de Afro-Amerikaanse cinema. Naast een retrospectieve van zijn werk – met mijlpalen zoals 'Sankofa', 'Ashes and Embers' en 'Teza' – staat er een ontmoeting met de regisseur op het programma en worden enkele klassiekers van de 'Derde Cinema' vertoond die hem inspireerden. Een buitenkans om kennis te maken met, zoals hij zichzelf omschrijft, een'onafhankelijke filmmaker uit de derde wereld'.
Lees meer

Courtisane, editie 16: een tegendraads filmfestival in Gent

Van 29 maart tot 2 april loopt de 16de editie van Courtisane festival, een tegendraads en avontuurlijk filmfestival in Gent. Geen promotiegebeuren dat naadloos past in de marketing van commerciële speelfilms maar een ontmoetingsplaats waar filmliefhebbers met een open geest geprikkeld worden door uitdagende films en performances. Net wat we nodig hebben in het huidige klimaat van angst, discriminatie en chaos.

Courtisane filmfestival wil “cinema herinneren aan de belofte waar ze ooit voor stond:...
Lees meer

'Fukushima, mon amour': dubbel vrouwenportret in donker kader

Zes jaar na de tsunami en de kernramp beleeft 'Fukushima, Mon Amour' zijn première. De tussen komedie en drama balancerende film van Duits cineaste Doris Dörrie brengt milieuproblematiek samen met de desastreuze ecologische gevolgen van dergelijke rampen. Dit is tegelijk een zedenstudie en een dubbel vrouwenportret met veel liefde voor Japanse cultuur en een satirische kijk op Westers narcisme.

Fukushima, mon amour (Duitse titel Grüsse aus Fukushima, een cinefiele verwijzing naar de legendarisc...
Lees meer

DOCVILLE: Festival voor documentaire auteurscinema in Leuven

Reeds voor de dertiende keer wordt in Leuven DOCVILLE georganiseerd, een festival voor documentaire auteurscinema dat traditioneel een boeiend en divers overzicht biedt van de betere recente 'docs'. Van 22 tot 30 maart krijgen bezoekers niet enkel tal van spraakmakende en intrigerende documentaires te zien maar kunnen ze ook deelnemen aan nabesprekingen, debatten, masterclasses en lezingen. En hun favoriete documentaire bekronen.

De documentaire is een filmcategorie die (bijna) uitsluitend met re...
Lees meer

Lizzie Borden: Donald Trump is niet mijn president

“De dystopie is werkelijkheid geworden", zei de Amerikaanse onafhankelijke feministische filmmaker Lizzie Borden toen ze in de Brusselse Cinematek haar gerestaureerde en pijnlijk actuele cultfilm 'Born in Flames' uit 1983 kwam voorstellen, “Donald Trump zaait haat en verdeeldheid, hij is niet mijn president.” Een gesprek over rebelse cinema en noodzakelijk verzet.

De Amerikaanse, in Los Angeles wonende, Lizzie Borden (1958) is een onafhankelijke cineaste met een beperkt oeuvre. Zelf ziet...
Lees meer