about
Toon menu

'3 Faces': Iraanse censuur remt Jafar Panahi niet af

De Iraanse filmmaker Jafar Panahi kan ongetwijfeld aanspraak maken op de titel van productiefste onder censuur levende en werkende filmmaker. Ondanks een veroordeling, een werkverbod én huisarrest levert hij met het in Cannes voorgestelde '3 Faces' al zijn vierde film in zeven jaar tijd. Opnieuw een clandestien gedraaide en het land uitgesmokkelde film met de cineast in de hoofdrol. Het werd een speelse road movie die naast een ode aan Panahi's leermeester Abbas Kiarostami ook een boeiende reflectie is over de macht en ambiguïteit van beelden.
Lees meer

Claude Lanzmann: De man die nazi's doodde met zijn camera

De 92-jarige Franse cineast en Holocaust-historicus Claude Lanzmann stierf op donderdag 5 juli. Een dag na de release van zijn laatste documentaire 'Les Quatre Soeurs', een vierluik met getuigenissen van nazi-slachtoffers. Vier aangrijpende monologen die Lanzmann puurde uit de interviews die hij maakte voor 'Shoah', zijn in 1985 uitgebrachte definitieve documentaire over de Holocaust. “Ik dood nazi’s met mijn camera”, zei de man die het onvoorstelbare in beeld bracht en de nazi-genocide in ons collectieve geheugen verankerde.
Lees meer

'Betty Davis: They Say I'm Different': Anders zijn is alles

'Betty: They Say I'm Different' van de Brit Philip Cox is een fascinerende (korte) documentaire over een fascinerende vrouw. Het nu vergeten funk icoon Betty Davis was begin jaren zeventig een rebelse artieste die ongekend expliciet zong over seks en even duidelijk feministische standpunten innam in een door mannen gedomineerde muziekwereld. Daar waren noch die muziekwereld, noch het publiek klaar voor en rond 1980 verdween de ex-echtgenote van Miles Davis van het toneel. Cox gaat op zoek naar de vrouw achter het mysterie.
Lees meer

'69 Minutes of 86 Days': Transmigratie door kinderogen

Dat transmigranten vaak ook (kleine) kinderen zijn bleek onlangs op tragisch pijnlijke wijze. De Noorse cineast Egil Håskjold Larsen vertelt in zijn debuutdocumentaire '69 Minutes of 86 Days', uitgebracht op Wereldvluchtelingendag, het migrantenverhaal vanuit het oogpunt van die kinderen. We volgen de Syrische driejarige Lean samen met haar familie op hun tocht van een vluchtelingenkamp in Kos naar een veilige thuishaven in Zweden. Zo aangrijpend en fascinerend in beeld gebracht dat je empathisch en geboeid blijft kijken. Tot en met minuut 69.
Lees meer

'Downsizing': Alexander Payne's ecologische satire

Ruim 10 jaar liep de Amerikaanse 'Sideways' en 'Nebraska' regisseur Alexander Payne rond met het idee voor een apocalyptische ecologische satire over klimaatverandering, overbevolking en sociale ongelijkheid. Maar producenten vonden dit sciencefiction sprookje – dat vasthouden aan groei countert met nood aan vermindering – “te intelligent voor het noodzakelijke budget” en toen 'Downsizing' er toch kwam bleef het Amerikaanse publiek weg. Helaas werd ook hier dvd de laatste hoop voor deze fantasie die de absurditeit van de realiteit blootlegt.
Lees meer

'Mai '68, la belle ouvrage': de repressie gedocumenteerd

“Het is maar een begin, wij gaan door met de clichés!” Zo zou je, parafraserend, de herdenkingen van '50 jaar mei '68' kunnen omschrijven. Want 'analyses' vol gemeenplaatsen creëren een karikatuur – mei '68 als speeltuin van bourgeois-revolutionairen en dromers – en de in nostalgische melancholie gedrenkte vieringen vegen de revolutionaire woede van weleer netjes onder de mat. Gelukkig wordt ook Jean-Luc Magnerons in '68 gedraaide 'Mai '68, la belle ouvrage' op dvd uitgebracht, een documentaire die met de repressie een vergeten aspect belicht.
Lees meer

MOOOV Filmfestival: Alle kleuren van de wereld

De wondermooie affiche geeft het aan, naar jaarlijkse traditie focust MOOOV Filmfestival op cinema die ons alle kleuren van de wereld reveleert. Tussen 17 en 30 april zijn wereldfilms uit alle windstreken te zien in haast alle hoeken van Vlaanderen. In Beringen, Brugge, Dilbeek, Genk, Lier, Roeselare, Sint-Niklaas en Turnhout worden onuitgegeven en recent uitgebrachte langspeelfilms, documentaires en kortfilms vertoond. Naast de competitie is er aandacht voor regisseurs in diaspora, native cinema, het western genre en het thema 'she decides'.
Lees meer

Zie mij doen: Kijken mag, staren niet!

Met de creatieve documentaire 'Zie mij doen' pleit Klara Van Es (Verdwaald in het Geheugenpaleis, Carnotstraat 17) met verve voor inclusie. Haar gestileerd en respectvol portret van mensen met een beperking is even beklijvend als subtiel en blijft nazinderen. Lang nadat de documentairemaakster ons 85 minuten lang rond gidste in zorgcentrum Monnikenheide blijven de bewoners door onze geest spoken. Mensen die verdrietig zijn “wanneer niemand luistert.” Eén boodschap: luisteren en kijken, maar zonder te staren.
Lees meer

Patser: Zero level shit

Ze doen zalen vollopen met 'Patser', Adil El Arbi en Bilall Fallah. In België én Nederland. Ondertussen lijkt de Hollywooddroom van het dynamische duo uit te komen na een eerste vingeroefening en een dankzij de filmpers verworven reputatie van 'next generation leaders'. Will Smith en 'Bad Boys 3' lonken. Helaas is hun derde film 'fucked up zero level shit', patserig hersenloos popcorn entertainment over hersenloze patsers. Infantiele, populistische cinema van cineasten met meer marketing- dan filmtalent. De hype is beter dan de film. Gij weet!
Lees meer

Kristof Hoornaert: “Resurrection moet je voelen in je lijf”

'Resurrection', het indrukwekkende speelfilmdebuut van Kristof Hoornaert, is een prikkelende poëtische parabel over wreedheid en beschaving. Een verhaal van schuld en boete, van een louterende hergeboorte, dat onder je huid kruipt en je ook na de vertoning niet meer loslaat. Het is een boeiende film, maar een die volgens de cineast “tegen de mainstream manier van film maken ingaat. Vaak ziet men film als entertainment, iets dat je consumeert. Voor mij is het logisch om eerder kunstzinnige films te maken.” Ijzersterke artistieke auteurcinema.
Lees meer

Christina Vandekerckhove: “Rabot tracht de ziel van de woontorens te vangen”

Met 'Rabot' won de Gentse cineaste Christina Vandekerckhove verrassend maar oververdiend de Publieksprijs van het jongste Film Fest Gent. Niet evident voor een documentaire. 'Rabot' maakte echter indruk met zijn empatische, menselijke blik op een harde realiteit. Deze documentaire over de sloop van de sociale woonblokken in de Rabotwijk, de armste buurt in Gent, is vooral een kleurrijk portret van vergeten bewoners en een universeel verhaal over bewogen levens in een dorp in de hoogte.

Armoede in...
Lees meer

Star Wars VIII: The Last Jedi: Vermoeide iconen en nieuwe hoop

December, 'Star Wars' maand. Om de 4 miljard dollar te rentabiliseren die het in 2012 betaalde om Lucasfilm over te nemen wil Disney jaarlijks de kassa doen rinkelen met afleveringen of afgeleiden van de in 1977 gestarte saga. Na 'Star Wars VII: The Force Awakens '(2015) en 'Rogue One: A Star Wars Story' (2016) is er nu 'Star Wars VIII: The Last Jedi'. En de retro-industrie zal verder nog 'Solo: A Star Wars Story' (2018) en 'Star Wars: Episode IX' (2019) uitspuwen. Rian Johnson tekent voor een space opera over de prijs van geweld en heroïsme.
Lees meer

Silvio Soldini: "Onze blik op de ander moet menselijker"

Blindheid is een thema dat vaak tot oerernstig drama leidt. Niet zo bij Silvio Soldini (° 1958). De Italiaanse cineast tovert met 'Il Colore Nascosto delle Cose' een wonderlijke romantische komedie op het scherm. Eentje waar de ontmoeting tussen twee heel verschillende mensen de kloof tussen twee andere werelden overbrugt. "Wat mij boeit zijn dingen die ons doen veranderen," stelde de Milanese cineast in een interview tijdens Film Fest Gent. "Eigenlijk opent mijn mannelijke protagonist zijn ogen door een blinde vrouw tegen te komen.”
Lees meer

Sahim Omar Kalifa: "Zagros staat heel dicht bij mij"

Na tal van internationaal bekroonde kortfilms maakt de Vlaams-Koerdische filmmaker Sahim Omar Kalifa zijn langspeeldebuut met een emotionele mokerslag. Via het gedoemde liefdesverhaal van een Koerdische herder en zijn vrijgevochten vrouw snijdt 'Zagros' thema's als migratie, wurgende familiale en sociale druk, gekrenkte familie-eer en obsessionele achterdocht aan. Een menselijke, spannende, intense, prangende en persoonlijke prent. Terecht bekroond met de Grand Prix van Film Fest Gent.

...
Lees meer

Laurent Cantet: "Jongeren negeren is een politieke keuze"

Met 'L'Atelier', een film die het midden houdt tussen een documentaire en een thriller, mixt Laurent Cantet sociale en politieke cinema. De Franse cineast, die met het onderwijsdrama 'Entre les Murs' in 2008 nog de Gouden Palm won, snijdt andermaal thema's aan zoals onderwijs, transmissie, vervreemding en de generatiekloof in een vooral door amateuracteurs gedragen film. Alles draait rond een literaire workshop in het Zuid-Franse kuststadje La Ciotat die jongeren toelaat zich te ontplooien terwijl de spanningen hoog oplopen.
Lees meer