about
Toon menu

Dying for life: Een andere kijk op vluchtelingen

Na de intieme documentaire 'El color del camaleón', het verhaal van zijn de Chileense dictatuur ontvluchte vader, focust de Chileens-Belgische filmmaker Andrés Lübbert ook in de sociale documentaire 'Dying for life' op het leven van vluchtelingen. Via het verhaal van Osama en Dara, twee Syriërs die elkaar ontmoetten in het opvangcentrum van Kapellen en via een toneelstuk hun ervaringen trachten te verwerken, wil Lübbert “een ander kijk bieden op deze mensen” en “een urgente boodschap brengen die nooit diepgaand aan bod komt in België.”
Lees meer

The Great Wall: Is Matt Damon een Grote Witte Redder?

Terwijl Amerikaanse superheldenfilms steevast bejubeld worden, ongeacht hoe dwaas en cinematografisch onbenullig ze zijn, wordt Oosters popcorn vertier genadeloos neergesabeld. Dat merkte de Chinese filmmaker Zhang Yimou toen zijn epos 'The Great Wall', een superproductie met Matt Damon in een van de hoofdrollen, in de VS bijzonder vijandig werd onthaald. De misplaatste morele verontwaardiging van de Amerikaanse critici kreeg bij ons geen navolging, maar de kritische spot bleek niet minder giftig. De Westerse blik is selectief blind.
Lees meer

Get Out: Horror en racisme made in USA

Met zijn scenario- en regiedebuut 'Get Out' tekent acteur en komiek Jordan Peele niet enkel voor de grootste commerciële hit van het jaar in de VS maar ook voor een bijzonder actuele én subversieve politieke horrorfilm. Een donkere satire die de horror van racisme in het algemeen, en de horror van zwart zijn in Amerika in het bijzonder, op vlijmscherpe wijze fileert. Angstaanjagend, grappig én bitter. En als bonus een trip door het filmgenre vanuit een zwart perspectief.

Acteur en komiek (Kean...
Lees meer

Filmmaker Jonathan Demme: Echt, emotioneel en empathisch

Woensdag overleed de Amerikaanse filmmaker Jonathan Demme aan de gevolgen van slokdarmkanker en hartproblemen. Zijn familie vroeg fans om geen bloemen te geven maar te doneren aan 'Americans for immigrant justice', een organisatie die immigranten beschermt tegen de heksenjacht van Trump. Het typeert de progressieve cineast die Demme was, een man die met twee voeten in de realiteit stond en iemand voor wie de menselijke maat cruciaal was. Vandaar zijn keuze voor films op het ritme van muziek en het leven. Echt, emotioneel en empathisch.
Lees meer

MOOOV Filmfestival: een andere kijk op de wereld

Films uit alle hoeken van de wereld zijn tussen 18 april en 2 mei te zien in (bijna) alle hoeken van Vlaanderen. Naar jaarlijkse traditie vertoont MOOOV Filmfestival zo'n 90 wereldfilms in 8 steden: Beringen, Brugge, Dilbeek, Genk, Lier, Roeselare, Sint-Niklaas en Turnhout. Onuitgegeven films en recente releases worden verdeeld over verschillende categorieën en parcours. Met dit jaar een focus op migratie, literatuur, 'native cinema', de Frans-Senegalese regisseur Alain Gomis, Colombia en Caïro.
Lees meer

Haile Gerima, icoon van de Ethiopische én Afro-Amerikaanse cinema

In de Brusselse Cinematek loopt van 8 april tot 11 mei een hommage aan Haile Gerima, een iconisch filmmaker actief in twee werelden: de Ethiopische en de Afro-Amerikaanse cinema. Naast een retrospectieve van zijn werk – met mijlpalen zoals 'Sankofa', 'Ashes and Embers' en 'Teza' – staat er een ontmoeting met de regisseur op het programma en worden enkele klassiekers van de 'Derde Cinema' vertoond die hem inspireerden. Een buitenkans om kennis te maken met, zoals hij zichzelf omschrijft, een'onafhankelijke filmmaker uit de derde wereld'.
Lees meer

Courtisane, editie 16: een tegendraads filmfestival in Gent

Van 29 maart tot 2 april loopt de 16de editie van Courtisane festival, een tegendraads en avontuurlijk filmfestival in Gent. Geen promotiegebeuren dat naadloos past in de marketing van commerciële speelfilms maar een ontmoetingsplaats waar filmliefhebbers met een open geest geprikkeld worden door uitdagende films en performances. Net wat we nodig hebben in het huidige klimaat van angst, discriminatie en chaos.

Courtisane filmfestival wil “cinema herinneren aan de belofte waar ze ooit voor stond:...
Lees meer

'Fukushima, mon amour': dubbel vrouwenportret in donker kader

Zes jaar na de tsunami en de kernramp beleeft 'Fukushima, Mon Amour' zijn première. De tussen komedie en drama balancerende film van Duits cineaste Doris Dörrie brengt milieuproblematiek samen met de desastreuze ecologische gevolgen van dergelijke rampen. Dit is tegelijk een zedenstudie en een dubbel vrouwenportret met veel liefde voor Japanse cultuur en een satirische kijk op Westers narcisme.

Fukushima, mon amour (Duitse titel Grüsse aus Fukushima, een cinefiele verwijzing naar de legendarisc...
Lees meer

DOCVILLE: Festival voor documentaire auteurscinema in Leuven

Reeds voor de dertiende keer wordt in Leuven DOCVILLE georganiseerd, een festival voor documentaire auteurscinema dat traditioneel een boeiend en divers overzicht biedt van de betere recente 'docs'. Van 22 tot 30 maart krijgen bezoekers niet enkel tal van spraakmakende en intrigerende documentaires te zien maar kunnen ze ook deelnemen aan nabesprekingen, debatten, masterclasses en lezingen. En hun favoriete documentaire bekronen.

De documentaire is een filmcategorie die (bijna) uitsluitend met re...
Lees meer

Lizzie Borden: Donald Trump is niet mijn president

“De dystopie is werkelijkheid geworden", zei de Amerikaanse onafhankelijke feministische filmmaker Lizzie Borden toen ze in de Brusselse Cinematek haar gerestaureerde en pijnlijk actuele cultfilm 'Born in Flames' uit 1983 kwam voorstellen, “Donald Trump zaait haat en verdeeldheid, hij is niet mijn president.” Een gesprek over rebelse cinema en noodzakelijk verzet.

De Amerikaanse, in Los Angeles wonende, Lizzie Borden (1958) is een onafhankelijke cineaste met een beperkt oeuvre. Zelf ziet...
Lees meer

Lizzie Borden: Vurige cinema voor donkere tijden

De Amerikaanse onafhankelijke feministische filmmaker Lizzie Borden maakt van februari de maand van de rebelse cinema. In de Brusselse Cinematek stelt ze niet enkel haar recent gerestaureerde en in guerrilla-stijl geproduceerde cultfilm uit 1983, 'Born in Flames', voor maar ook een retrospectieve van haar werk én een selectie 'geestesverwante' artistieke en activistische films. Tijdens gesprekken met de regisseuse zal het ongetwijfeld gaan over de relevantie van dit soort tegen-cinema en de actuele nood aan artistiek verzet en vurige films.
Lees meer

Cineaste Fien Troch: “Home wringt en zo hoort het”

Met haar vierde langspeelfilm 'Home' scoort Fien Troch niet enkel op filmfestivals maar breekt ze ook door bij een ruimer publiek. Ook al blijft ze met de Film Fest Gent winnaar trouw aan haar centrale thema, communicatiestoornis tussen generaties, en maakt ze nog altijd cinema die wringt. 'Home' focust op de randleeftijd der jongvolwassenheid en serveert ons een complex drama zonder helden of happy end. In een energieke, documentaire filmstijl die even heftig is als de emoties van de protagonisten.
Lees meer

Onafhankelijk filmmaker Ira Sachs: “Trump? Een levende nachtmerrie!”

De verkiezing van Donald Trumps kwam als een mokerslag aan voor regisseur Ira Sachs. Toen 'Brooklyn Village', zijn fijn geborsteld portret van botsende generaties, begin september de Grote Prijs van het filmfestival van Deauville won leek de wereld nog mooi voor de onafhankelijke Amerikaanse filmmaker. Maar na de overwinning van Trump werd het “een levende nachtmerrie” die Sachs dwingt om zijn prioriteiten als activist te herschikken en zijn werk als filmregisseur te herbekijken. Een gesprek met de aangeslagen visuele stadsdichter van New York.
Lees meer

Andrew Feinstein en Johan Grimonprez over Shadow World: Wapenhandel blaast de democratie op

Documentairemaker Johan Grimonprez is een man met een missie maar ook met filmtalent. Zijn nieuwste, Shadow World, is een sublieme aanklachtdocumentaire die met Andrew Feinsteins verontrustend onderzoeksboek als vertrekbasis de internationale wapenhandel genadeloos fileert. Een verhaal van hebzucht, nutteloos verlies van mensenlevens en de dreigende vernietiging van de democratie. Een verhaal verteld vanuit woede maar gebracht met humor, intelligentie en een hoopvol pleidooi voor rebellie en samenhorigheid.
Lees meer

Regisseur Asghar Farhadi: The Salesman is een Iraanse variant op Arthur Millers thema

Toen de Iraanse cineast Asghar Farhadi in 2012 tijdens een bewogen aanvaardingsspeech zijn Oscar voor A Separation opdroeg aan het Iraanse volk en haar “rijke en oude cultuur die verborgen ligt onder het stof van de politiek” werd gevreesd dat dit hem in eigen land sterk zou worden aangerekend. Maar Farhadi kreeg geen beroepsverbod en kon zijn nieuwste, The Salesman, probleemloos in eigen land draaien. Het drama werd in Cannes bekroond met twee prijzen: die voor beste scenario en voor beste mannelijke hoofdrol.
Lees meer