about
Toon menu

Courtisane, editie 16: een tegendraads filmfestival in Gent

Van 29 maart tot 2 april loopt de 16de editie van Courtisane festival, een tegendraads en avontuurlijk filmfestival in Gent. Geen promotiegebeuren dat naadloos past in de marketing van commerciële speelfilms maar een ontmoetingsplaats waar filmliefhebbers met een open geest geprikkeld worden door uitdagende films en performances. Net wat we nodig hebben in het huidige klimaat van angst, discriminatie en chaos.

Courtisane filmfestival wil “cinema herinneren aan de belofte waar ze ooit voor stond:...
Lees meer

'Fukushima, mon amour': dubbel vrouwenportret in donker kader

Zes jaar na de tsunami en de kernramp beleeft 'Fukushima, Mon Amour' zijn première. De tussen komedie en drama balancerende film van Duits cineaste Doris Dörrie brengt milieuproblematiek samen met de desastreuze ecologische gevolgen van dergelijke rampen. Dit is tegelijk een zedenstudie en een dubbel vrouwenportret met veel liefde voor Japanse cultuur en een satirische kijk op Westers narcisme.

Fukushima, mon amour (Duitse titel Grüsse aus Fukushima, een cinefiele verwijzing naar de legendarisc...
Lees meer

DOCVILLE: Festival voor documentaire auteurscinema in Leuven

Reeds voor de dertiende keer wordt in Leuven DOCVILLE georganiseerd, een festival voor documentaire auteurscinema dat traditioneel een boeiend en divers overzicht biedt van de betere recente 'docs'. Van 22 tot 30 maart krijgen bezoekers niet enkel tal van spraakmakende en intrigerende documentaires te zien maar kunnen ze ook deelnemen aan nabesprekingen, debatten, masterclasses en lezingen. En hun favoriete documentaire bekronen.

De documentaire is een filmcategorie die (bijna) uitsluitend met re...
Lees meer

Lizzie Borden: Donald Trump is niet mijn president

“De dystopie is werkelijkheid geworden", zei de Amerikaanse onafhankelijke feministische filmmaker Lizzie Borden toen ze in de Brusselse Cinematek haar gerestaureerde en pijnlijk actuele cultfilm 'Born in Flames' uit 1983 kwam voorstellen, “Donald Trump zaait haat en verdeeldheid, hij is niet mijn president.” Een gesprek over rebelse cinema en noodzakelijk verzet.

De Amerikaanse, in Los Angeles wonende, Lizzie Borden (1958) is een onafhankelijke cineaste met een beperkt oeuvre. Zelf ziet...
Lees meer

Lizzie Borden: Vurige cinema voor donkere tijden

De Amerikaanse onafhankelijke feministische filmmaker Lizzie Borden maakt van februari de maand van de rebelse cinema. In de Brusselse Cinematek stelt ze niet enkel haar recent gerestaureerde en in guerrilla-stijl geproduceerde cultfilm uit 1983, 'Born in Flames', voor maar ook een retrospectieve van haar werk én een selectie 'geestesverwante' artistieke en activistische films. Tijdens gesprekken met de regisseuse zal het ongetwijfeld gaan over de relevantie van dit soort tegen-cinema en de actuele nood aan artistiek verzet en vurige films.
Lees meer

Cineaste Fien Troch: “Home wringt en zo hoort het”

Met haar vierde langspeelfilm 'Home' scoort Fien Troch niet enkel op filmfestivals maar breekt ze ook door bij een ruimer publiek. Ook al blijft ze met de Film Fest Gent winnaar trouw aan haar centrale thema, communicatiestoornis tussen generaties, en maakt ze nog altijd cinema die wringt. 'Home' focust op de randleeftijd der jongvolwassenheid en serveert ons een complex drama zonder helden of happy end. In een energieke, documentaire filmstijl die even heftig is als de emoties van de protagonisten.
Lees meer

Onafhankelijk filmmaker Ira Sachs: “Trump? Een levende nachtmerrie!”

De verkiezing van Donald Trumps kwam als een mokerslag aan voor regisseur Ira Sachs. Toen 'Brooklyn Village', zijn fijn geborsteld portret van botsende generaties, begin september de Grote Prijs van het filmfestival van Deauville won leek de wereld nog mooi voor de onafhankelijke Amerikaanse filmmaker. Maar na de overwinning van Trump werd het “een levende nachtmerrie” die Sachs dwingt om zijn prioriteiten als activist te herschikken en zijn werk als filmregisseur te herbekijken. Een gesprek met de aangeslagen visuele stadsdichter van New York.
Lees meer

Andrew Feinstein en Johan Grimonprez over Shadow World: Wapenhandel blaast de democratie op

Documentairemaker Johan Grimonprez is een man met een missie maar ook met filmtalent. Zijn nieuwste, Shadow World, is een sublieme aanklachtdocumentaire die met Andrew Feinsteins verontrustend onderzoeksboek als vertrekbasis de internationale wapenhandel genadeloos fileert. Een verhaal van hebzucht, nutteloos verlies van mensenlevens en de dreigende vernietiging van de democratie. Een verhaal verteld vanuit woede maar gebracht met humor, intelligentie en een hoopvol pleidooi voor rebellie en samenhorigheid.
Lees meer

Regisseur Asghar Farhadi: The Salesman is een Iraanse variant op Arthur Millers thema

Toen de Iraanse cineast Asghar Farhadi in 2012 tijdens een bewogen aanvaardingsspeech zijn Oscar voor A Separation opdroeg aan het Iraanse volk en haar “rijke en oude cultuur die verborgen ligt onder het stof van de politiek” werd gevreesd dat dit hem in eigen land sterk zou worden aangerekend. Maar Farhadi kreeg geen beroepsverbod en kon zijn nieuwste, The Salesman, probleemloos in eigen land draaien. Het drama werd in Cannes bekroond met twee prijzen: die voor beste scenario en voor beste mannelijke hoofdrol.
Lees meer

Cineaste Katell Quillévéré over Réparer les vivants: Een hart is een mooi geschenk

De Frans-Ivoriaanse cineaste Katell Quillévéré, bekend van het melodrama Suzanne, heeft met Réparer les vivants een bijzonder filmische adaptatie gemaakt van de gelijknamige, met een Booker Prize bekroonde, roman van Maylis de Kerangal. Haar emotioneel beladen en poëtische film snijdt het thema van orgaandonatie aan en onderstreept volgens Quillévéré dat “een samenleving die levens verlengt een warme gemeenschap is.” Een gesprek met een van de grote filmmakers van morgen. Over chirurgie, cinema en een warm hart.
Lees meer

Oliver Stone's film 'Snowden' over klokkenluider en surveillancestaat

Met Snowden, een biopic over klokkenluider Edward Snowden, knoopt Amerikaans cineast Oliver Stone weer aan bij de rusteloze cinema waarmee hij in de jaren tachtig en negentig school maakt. Onderstroom van deze politieke thriller is woede en het standpunt is dat van de rebel/patriot. Geen foutloze film maar Stone heeft wel het lef om van een gedemoniseerde 'verrader' een (romantische) held te maken én het machtsmisbruik van de surveillancestaat aan te klagen.

Op 14 september 2016 werd in zo'n 800...
Lees meer

Britse filmlegende Terence Davies: “Ik kan niets doen waar ik niet in geloof”

Regisseur Terence Davies mag dan voor kenners de grootste levende Britse filmmaker zijn, een commercieel cineast is hij niet. Daardoor krijgt hij zijn films moeilijk geproduceerd, ook al levert hij meesterwerken zoals Distant Voices, Still Lives en The Long Day Closes af. Omdat er vaak verschillende jaren tussen zijn films zit is het haast een mirakel dat Davies tijdens Film Fest Gent twee films voorstelde, het lyrische drama Sunset Song en de uitgepuurde biopic en prijswinnaar A Quiet Passion. Nu te zien respectievelijk op dvd en in de zalen.
Lees meer

Actrice Haley Squires over I, Daniel Blake: “Een interne motor houdt Ken Loach strijdbaar”

Voor het ontdekken van jong acteertalent moet je bij de Britse levende legende Ken Loach zijn. In diens sociale drama 'I, Daniel Blake' grijpt de 28-jarige Hayley Squires de kans om al haar woeste energie en pure razernij te ballen in een authentiek personage, een alleenstaande moeder die vernederd wordt door een kafkaiaanse bureaucratie. “Loach zegt de dingen zoals ze zijn,” stelt Squires, “dat raakt je en daar word je ook heel kwaad van. Ontdekken hoe hij dat doet was een geweldige leerschool.” Een gesprek over acteren en sterke cinema.
Lees meer

Ken Loach over I, Daniel Blake: “Filmmakers moeten stelling nemen”

Toen de Britse geëngageerde filmmaker Ken Loach in Cannes zijn tweede Gouden Palm in de wacht sleepte met het sociale drama 'I, Daniel Blake' toonde hij zich trots op zijn bekroning maar woedend omwille van “de wrede Britse bureaucratie die een draconisch sanctioneringssysteem heeft opgezet om aan armen duidelijk te maken dat het allemaal hun fout is, dat ze geen job hebben omdat ze onbekwaam en nutteloos zijn.” Het tekent de 80-jarige veteraan die het publiek een geweten blijft schoppen met humane aanklachtfilms.
Lees meer

De broers Dardenne over hun nieuwste film 'La fille inconnue': "Onze films zijn universele verhalen"

Met La fille inconnue maken Jean-Pierre en Luc Dardenne andermaal humane en aan de ribben klevende cinema. Na Rosetta, L'enfant, La Silence de Lorna en Deux jours, une nuit blijven de Luikse broers in hun streek met een emotioneel en moreel verhaal. Een sociale parabel over een arts die zich wil herpakken nadat ze in de fout ging bij de opvang van een vluchtelinge. “Een mens mag nooit vergeten dat hij eerst en vooral gastvrij moet zijn” benadrukt Jean-Pierre Dardenne.

Toen de tweevoudige Goud...
Lees meer