about
Toon menu

MOOOV Filmfestival: caleidoscoop van de wereldcinema

Naar jaarlijkse traditie biedt MOOOV Filmfestival een overzicht van de trends en ontwikkelingen op het vlak van wereldcinema. Tussen 23 april en 5 mei zijn er wereldfilms uit alle windstreken te zien in zeven Vlaamse locaties. In Beringen, Brugge, Genk, Lier, Roeselare, Sint-Niklaas en Turnhout worden onuitgegeven en recent uitgebrachte langspeelfilms, documentaires en kortfilms vertoond. Naast de competitie is er een focus op Indië en thema's als uitbuiting en seksualiteit. Een SEMBENE AWARD gaat voor het eerst naar de Beste Wereldfilm.
Lees meer

Jeugdfilm 'Binti': Dromen in een multiculturele samenleving

Met haar tegelijk grappige en schrijnende Vlaamse jeugdfilm 'Binti' maakt de jonge actrice en cineaste Frederike Migom een erg indrukwekkend langspeelfilmdebuut. De zowel tijdens het jongste JEF festival als in Montréal bekroonde prent gaat over een in Congo geboren energiek twaalfjarig meisje dat geen geldige verblijfsdocumenten bezit maar optimistisch in het leven blijft staan. Een pijnlijk maar ook hoopvol verhaal over dromen in een multiculturele samenleving. Verteld met aanstekelijk enthousiasme en zonder vals sentiment.
Lees meer

Festival DOCVILLE 2019: Documentaires voor het hoofd en het hart

Voor de vijftiende keer loopt in Leuven DOCVILLE, een festival gewijd aan documentaire film dat nadrukkelijk focust op nationale en internationale auteurscinema. Van 27 maart tot 4 april krijgen bezoekers karaktervolle films te zien die zowel het hoofd als het hart viseren. Blikvangers zijn de sectie 'Press under Pressure', met zes spraakmakende documentaires over onderzoeksjournalistiek en fake news, een eerbetoon aan de bekroonde documentairemaker André Singer en het luik 'Weten & Geweten' met docu's die actuele thema's aansnijden.
Lees meer

Debra Graniks 'Leave no Trace': Weglopen van de digitale wereld

Kan je ontsnappen uit het systeem? Die vraag onderzoekt de Amerikaanse onafhankelijke cineaste Debra Granik in 'Leave no Trace', een adaptatie van Peter Rocks 'My Abandonment'. Niet toevallig was Granik een van de vrouwelijke filmmakers die bij de recente Oscars onder de radar van de Academy of Motion Pictures bleef. Ze vermijdt stereotiep actiespektakel en toont “respect voor het lef van mensen die ervoor kiezen om weg te lopen van de digitale wereld.” Bij ons paste 'Leave no Trace' niet in het bioscooplandschap, gelukkig biedt dvd een uitweg.
Lees meer

Oscars 2019: 91ste gemiste kans

De Academy Awards zijn zelden trendsettend en nooit radicaal. Ook de 91ste editie kleurde netjes binnen de lijnen met een veilige Beste Film, Peter Farrelly's wit 'Green Book', Oscars voor de meeste favorieten en lippendienst voor diversiteit. Het politiek geladen Dick Cheney portret 'Vice', het radicale 'If Beale Street Could Talk', de gedurfde animatiefilm 'Isle of Dogs' en sterke vrouwelijke regisseurs zoals Debra Granik werden 'vergeten'. Gelukkig ontving een vurige Spike Lee eindelijk zijn langverdiende Oscar voor 'BlackKklansman'.
Lees meer

Mike Leighs 'Peterloo': Een vergeten slachtpartij

“Iedereen zou de 'slachtpartij van Peterloo' uit 1819 moeten kennen,” vindt Mike Leigh, “terwijl Britse kinderen er in de lessen geschiedenis niets over te horen krijgen.” De Britse regisseur van 'Secrets & Lies' , 'Vera Drake' en 'Another Year' wil dat euvel verhelpen met zijn politiek epos 'Peterloo', een even educatieve als dramatische verfilming van het bloedig onderdrukken van een vreedzame protestactie in Manchester door arrogante en wereldvreemde beleidsvoerders. “Het verhaal is actueler dan ooit” stelt Leigh meer dan terecht.
Lees meer

Wolfgang Fischer: 'Styx' is een urgente film

Als finalist van de door het Europese Parlement uitgereikte LUX-prijs, gewonnen door het IJslandse 'Woman at War', zal 'Styx' door alle Europarlementsleden én door heel wat burgers uit verschillende landen gezien worden. Positief want met dit sober realistisch gefilmde maar moreel geladen avontuur van een solozeilster levert de Oostenrijkse filmmaker Wolfgang Fischer commentaar op de westerse onverschilligheid tegenover vluchtelingen. “Geld is internationaal, data zijn internationaal maar mensen zijn dat niet”, zegt Fischer, "dat is vreemd."
Lees meer

Ellen Vermeulens 'Inclusief': Kijken en luisteren naar kinderen

Na '9999' pakt Ellen Vermeulen uit met een andermaal beklijvende documentaire. 'Inclusief' is een observerende documentaire die doet wat in het debat omtrent inclusief onderwijs vaak vergeten wordt: luisteren en kijken naar de kinderen. We volgen vier kinderen, elk met een verschillende problematiek, thuis en op school waardoor duidelijk wordt hoe inclusief onderwijs bij hen werkt. De beelden zeggen meer dan de wereldvreemde slogantaal die al te vaak gehanteerd wordt. Vanaf 4 december in de zalen te zien via het Docpoppies circuit.
Lees meer

Nadine Labaki: 'Capharnaüm' is een oproep tot verandering'

De Libanese actrice Nadine Labaki liet zich als regisseur al opmerken met twee komisch getinte metaforische drama's, 'Caramel' en 'Where Do We Go Now?', maar verrast nu met een snoeihard sociaal-realistisch drama. 'Capharnaüm' toont de harde realiteit van de in Beiruts sloppenwijken aan hun lot overgelaten straatkinderen zonder papieren. Dit is geëngageerde én briljante cinema, gedraaid op locatie en met niet-professionele acteurs wat de authenticiteit en impact versterkt. Bekroond met de Juryprijs van Cannes en de Publieksprijs van Gent.
Lees meer

Felix Van Groeningen: “Ik hoop dat 'Beautiful Boy' inspireert”

Onlangs ontving Gentenaar Felix Van Groeningen de Hollywood award voor 'Breakthrough Director' uit handen van Brad Pitt, de producent die hem de kans gaf om met 'Beautiful Boy' het waargebeurde verhaal te vertellen van de aan crystal meth verslaafde Nic Sheff en diens vader David. Van Groeningens eerste Amerikaanse film werd een emotionele maar nooit sentimentele vader-zoon film gedragen door sterke acteurs: Steve Carell en Timothée Chalamet. Het levert hem mogelijk een plaatsje in de Oscarrace op. Samen met stadsgenoot Lukas Dhondt ('Girl')?
Lees meer

Thomas Vinterberg: “Kursk is een Griekse tragedie”

Feestje! 'Festen', de cultfeestfilm van de Deense filmmaker Thomas Vinterberg blaast dit jaar 20 kaarsjes uit. Deze ontluisterende kijk op een bourgeoisfamilie n.a.v. een verjaardagsfeest blijft eeuwig jong maar was voor Vinterberg en de subversieve Dogma-beweging zowel een begin als eindpunt. De cineast herbronde zich en bewijst zijn vitaliteit met een als Griekse tragedie gepresenteerd duikbootdrama. Kursk, met Matthias Schoenaert, is zowel een waargebeurd verhaal als een universeel drama over menselijkheid, kameraadschap, hoop en dood.
Lees meer

Lisandro Alonso: Vrije films en vrijheidscinema

De Argentijnse cineast Lisandro Alonso is één van de boeiendste stemmen in de hedendaagse Latijns-Amerikaanse cinema. Met vrije films zoals 'La Libertad', 'Los Muertos', 'Fantasma', 'Liverpool' en 'Jauja' bewees hij in staat te zijn platgetreden paden te verlaten en een creatieve 'vrijheidscinema' te ontwikkelen. Van 8 t.e.m. 14 november organiseert de Brusselse Cinematek i.s.m. Cinea een retrospectieve én een colloquium gewijd aan zijn oeuvre. Alonso, die aanwezig zal zijn, krijgt ook een carte blanche om zijn favoriete films voor te stellen.
Lees meer

Jacques Audiard: “The Sisters Brothers is een kritische western”

Jacques Audiard, de regisseur van 'De rouille et d'os' en 'Dheepan', is geen western fan maar zijn eerste Amerikaanse film 'The Sisters Brothers' is een meer dan geslaagde kritische western. Een grappig én melancholisch sprookje over trauma’s, geweld, beschaving, veranderende tijden en pacifistische utopieën. Met John C. Reilly, Joaquin Phoenix en Jake Gyllenhaal als a-typische cowboys. Tijdens Film Fest Gent hadden we een gesprek met Audiard over Hollywood, Amerikaanse acteurs, immigratie, kritische westerns, democratie en een sociale utopie.
Lees meer

Lukas Dhont: “'Girl' is het verhaal van mijn persoonlijke heldin”

'Girl', het in Cannes met prijzen overladen langspeelfilmdebuut van de jonge Gentenaar Lukas Dhont opent de 45e editie van Film Fest Gent. Dhont kreeg terecht lof voor de subtiele en respectvolle benadering van de transgenderthematiek. Maar Dhont is vooral ook een rastalent, iemand die zijn verhaal heel cinematografisch weet te vertellen. Op zo'n manier dat duidelijk wordt dat hij dit verhaal van een vijftienjarige ballerina die als jongen geboren wordt maar vrouw wil worden absoluut moèst vertellen. En dat enthousiasme werkt aanstekelijk.
Lees meer

Film Fest Gent: Een urgent educatief filmfeestje

Voor haar 45e editie, die loopt van 9 tot 19 oktober, richt Film Fest Gent de volgspot resoluut op educatief filmkijken en urgente cinema. Tussen openingsfilm 'Girl' en slotvertoning 'Beautiful Boy', het betere werk van Vlaamse filmmakers die klaar zijn om de wereld te veroveren, rolt het in Vlaanderen toonaangevende filmfestival de rode loper uit voor het beste van Cannes, sterke films uit alle werelddelen en vooral ook nieuwe en oudere films die ergens over gaan. Film Fest Gent blijft urgent maar focust meer en meer op educatief filmkijken.
Lees meer