about
Toon menu

Kristof Hoornaert: “Resurrection moet je voelen in je lijf”

'Resurrection', het indrukwekkende speelfilmdebuut van Kristof Hoornaert, is een prikkelende poëtische parabel over wreedheid en beschaving. Een verhaal van schuld en boete, van een louterende hergeboorte, dat onder je huid kruipt en je ook na de vertoning niet meer loslaat. Het is een boeiende film, maar een die volgens de cineast “tegen de mainstream manier van film maken ingaat. Vaak ziet men film als entertainment, iets dat je consumeert. Voor mij is het logisch om eerder kunstzinnige films te maken.” Ijzersterke artistieke auteurcinema.
Lees meer

Christina Vandekerckhove: “Rabot tracht de ziel van de woontorens te vangen”

Met 'Rabot' won de Gentse cineaste Christina Vandekerckhove verrassend maar oververdiend de Publieksprijs van het jongste Film Fest Gent. Niet evident voor een documentaire. 'Rabot' maakte echter indruk met zijn empatische, menselijke blik op een harde realiteit. Deze documentaire over de sloop van de sociale woonblokken in de Rabotwijk, de armste buurt in Gent, is vooral een kleurrijk portret van vergeten bewoners en een universeel verhaal over bewogen levens in een dorp in de hoogte.

Armoede in...
Lees meer

Star Wars VIII: The Last Jedi: Vermoeide iconen en nieuwe hoop

December, 'Star Wars' maand. Om de 4 miljard dollar te rentabiliseren die het in 2012 betaalde om Lucasfilm over te nemen wil Disney jaarlijks de kassa doen rinkelen met afleveringen of afgeleiden van de in 1977 gestarte saga. Na 'Star Wars VII: The Force Awakens '(2015) en 'Rogue One: A Star Wars Story' (2016) is er nu 'Star Wars VIII: The Last Jedi'. En de retro-industrie zal verder nog 'Solo: A Star Wars Story' (2018) en 'Star Wars: Episode IX' (2019) uitspuwen. Rian Johnson tekent voor een space opera over de prijs van geweld en heroïsme.
Lees meer

Silvio Soldini: "Onze blik op de ander moet menselijker"

Blindheid is een thema dat vaak tot oerernstig drama leidt. Niet zo bij Silvio Soldini (° 1958). De Italiaanse cineast tovert met 'Il Colore Nascosto delle Cose' een wonderlijke romantische komedie op het scherm. Eentje waar de ontmoeting tussen twee heel verschillende mensen de kloof tussen twee andere werelden overbrugt. "Wat mij boeit zijn dingen die ons doen veranderen," stelde de Milanese cineast in een interview tijdens Film Fest Gent. "Eigenlijk opent mijn mannelijke protagonist zijn ogen door een blinde vrouw tegen te komen.”
Lees meer

Sahim Omar Kalifa: "Zagros staat heel dicht bij mij"

Na tal van internationaal bekroonde kortfilms maakt de Vlaams-Koerdische filmmaker Sahim Omar Kalifa zijn langspeeldebuut met een emotionele mokerslag. Via het gedoemde liefdesverhaal van een Koerdische herder en zijn vrijgevochten vrouw snijdt 'Zagros' thema's als migratie, wurgende familiale en sociale druk, gekrenkte familie-eer en obsessionele achterdocht aan. Een menselijke, spannende, intense, prangende en persoonlijke prent. Terecht bekroond met de Grand Prix van Film Fest Gent.

...
Lees meer

Laurent Cantet: "Jongeren negeren is een politieke keuze"

Met 'L'Atelier', een film die het midden houdt tussen een documentaire en een thriller, mixt Laurent Cantet sociale en politieke cinema. De Franse cineast, die met het onderwijsdrama 'Entre les Murs' in 2008 nog de Gouden Palm won, snijdt andermaal thema's aan zoals onderwijs, transmissie, vervreemding en de generatiekloof in een vooral door amateuracteurs gedragen film. Alles draait rond een literaire workshop in het Zuid-Franse kuststadje La Ciotat die jongeren toelaat zich te ontplooien terwijl de spanningen hoog oplopen.
Lees meer

Festival van de Sociale Film eert Ken Loach en Fabio Wuytack

Temidden het blockbuster-geweld en de Sint-films in de bioscopen dreigt het aan de aandacht te ontsnappen, maar in Antwerpen kan je tussen 23 november en 8 december genieten van een selectie van de beste sociale films van het afgelopen jaar. Het '7Dagen Sociale Film'-festival reikt dit jaar ook enkele prijzen uit. 'I, Daniel Blake'-regisseur Ken Loach wint de Prijs van Verdienste 2017 en filmmaker Fabio Wuytack ziet zijn 'Back to Utopia' bekroond worden met de prijs Beste Sociale Film. Beide films maken deel uit van een gevarieerd programma.
Lees meer

Skopiumschuivers: De dolle seventies in cultureel Gent

In het kielzog van Film Fest Gent duikt Paya Germonprezs boek 'Skopiumschuivers', gekoppeld aan een tentoonstelling in de Zwarte Zaal van KASK gecoördineerd door Edwin Carels, in het woelige Gentse culturele leven tijdens de seventies. Het via getuigenissen vertelde verhaal van de dolle beginjaren van stadsbioscoop Studio Skoop, met name de periode van 1970 tot 1982, is tegelijk ook een reconstructie van een rebelse sfeer. Een nostalgische maar vooral ook inspirerende tijdmachine.

Film is in Vla...
Lees meer

Raoul Peck: "Karl Marx kan ons helpen om na te denken"

Binnen de tijdspanne van een jaar twee films uitbrengen is straffe kost. Zeker wanneer het gaat om portretten van intellectuele figuren die de filmmaker én de wereld inspireerden. Raoul Peck realiseerde met een documentaire over de zwarte schrijver en activist James Baldwin ('I Am Not Your Negro') en een speelfilm over de Duitse denker en revolutionair Karl Marx ('Le Jeune Karl Marx') twee 'onmogelijke' projecten. “Zulke verhalen geraken moeilijk verteld omdat Hollywood ons in een wurggreep houdt,” stelt de Haïtiaanse cineast.
Lees meer

Film Fest Gent 2017: Onderdompeling in rebelse, urgente cinema

Terwijl nogal wat filmfestivals in hun parallel universum vooral wereldvreemde films koesteren en sporadisch een 'actuele' film bekronen om hun geweten te sussen, kiest Film Fest Gent bij haar 44e editie, van 10 tot 20 oktober, resoluut voor rebelse cinema en films die ons een spiegel voorhouden. Een gedurfde keuze, want opstandigheid rijmt niet echt op rode loper, maar wel een die het festival een echte 'smoel' geeft. En filmliefhebbers kennis laat maken met nieuwe en oudere films die ergens over gaan. Film Fest Gent is dit jaar erg urgent.
Lees meer

The Founder: De bittere nasmaak van de snelle McDonald's hap

De ene Texaan is de andere niet. Daar waar Richard Linklater 10 jaar geleden een rauw-realistische frontale aanval inzette op de 'Fast Food Nation' Amerika, serveert John Lee Hancock ons een filmische snelle hap met 'The Founder'. Een zuurzoete biopic die het verhaal vertelt van Ray Kroc en de ontstaansgeschiedenis van 's werelds bekendste hamburgerketen McDonald's. Maar ondanks het Hollywoodsausje en Michael Keatons acteershow blijft de nasmaak bitter. Want dit 'succesverhaal' is ook een verhaal van hebzucht en narcisme.
Lees meer

Wonder Woman: Feministische superheldin of mannenfantasie?

De verwachtingen waren hooggespannen nadat Amerikaanse critici de loftrompet bovenhaalden voor 'Wonder Woman' en Patty Jenkins' comic-verfilming omschreven als “een verbazingwekkende door een vrouw gedreven en geregisseerde superheldfilm” en “een sterke 'female power'-fantasie.” Met een 'love trumps hate'-boodschap. Dat deze zomerblockbuster zich richt op vrouwen is uitzonderlijk maar maakt de protagoniste echter nog geen feministe in vermomming. Helaas lijkt Amazone Diana Prince vaak eerder een gecamoufleerd product van mannelijke fantasie.
Lees meer

Dying for life: Een andere kijk op vluchtelingen

Na de intieme documentaire 'El color del camaleón', het verhaal van zijn de Chileense dictatuur ontvluchte vader, focust de Chileens-Belgische filmmaker Andrés Lübbert ook in de sociale documentaire 'Dying for life' op het leven van vluchtelingen. Via het verhaal van Osama en Dara, twee Syriërs die elkaar ontmoetten in het opvangcentrum van Kapellen en via een toneelstuk hun ervaringen trachten te verwerken, wil Lübbert “een ander kijk bieden op deze mensen” en “een urgente boodschap brengen die nooit diepgaand aan bod komt in België.”
Lees meer

The Great Wall: Is Matt Damon een Grote Witte Redder?

Terwijl Amerikaanse superheldenfilms steevast bejubeld worden, ongeacht hoe dwaas en cinematografisch onbenullig ze zijn, wordt Oosters popcorn vertier genadeloos neergesabeld. Dat merkte de Chinese filmmaker Zhang Yimou toen zijn epos 'The Great Wall', een superproductie met Matt Damon in een van de hoofdrollen, in de VS bijzonder vijandig werd onthaald. De misplaatste morele verontwaardiging van de Amerikaanse critici kreeg bij ons geen navolging, maar de kritische spot bleek niet minder giftig. De Westerse blik is selectief blind.
Lees meer

Get Out: Horror en racisme made in USA

Met zijn scenario- en regiedebuut 'Get Out' tekent acteur en komiek Jordan Peele niet enkel voor de grootste commerciële hit van het jaar in de VS maar ook voor een bijzonder actuele én subversieve politieke horrorfilm. Een donkere satire die de horror van racisme in het algemeen, en de horror van zwart zijn in Amerika in het bijzonder, op vlijmscherpe wijze fileert. Angstaanjagend, grappig én bitter. En als bonus een trip door het filmgenre vanuit een zwart perspectief.

Acteur en komiek (Kean...
Lees meer