about
Toon menu

Mike Leighs 'Peterloo': Een vergeten slachtpartij

“Iedereen zou de 'slachtpartij van Peterloo' uit 1819 moeten kennen,” vindt Mike Leigh, “terwijl Britse kinderen er in de lessen geschiedenis niets over te horen krijgen.” De Britse regisseur van 'Secrets & Lies' , 'Vera Drake' en 'Another Year' wil dat euvel verhelpen met zijn politiek epos 'Peterloo', een even educatieve als dramatische verfilming van het bloedig onderdrukken van een vreedzame protestactie in Manchester door arrogante en wereldvreemde beleidsvoerders. “Het verhaal is actueler dan ooit” stelt Leigh meer dan terecht.
Lees meer

Wolfgang Fischer: 'Styx' is een urgente film

Als finalist van de door het Europese Parlement uitgereikte LUX-prijs, gewonnen door het IJslandse 'Woman at War', zal 'Styx' door alle Europarlementsleden én door heel wat burgers uit verschillende landen gezien worden. Positief want met dit sober realistisch gefilmde maar moreel geladen avontuur van een solozeilster levert de Oostenrijkse filmmaker Wolfgang Fischer commentaar op de westerse onverschilligheid tegenover vluchtelingen. “Geld is internationaal, data zijn internationaal maar mensen zijn dat niet”, zegt Fischer, "dat is vreemd."
Lees meer

Ellen Vermeulens 'Inclusief': Kijken en luisteren naar kinderen

Na '9999' pakt Ellen Vermeulen uit met een andermaal beklijvende documentaire. 'Inclusief' is een observerende documentaire die doet wat in het debat omtrent inclusief onderwijs vaak vergeten wordt: luisteren en kijken naar de kinderen. We volgen vier kinderen, elk met een verschillende problematiek, thuis en op school waardoor duidelijk wordt hoe inclusief onderwijs bij hen werkt. De beelden zeggen meer dan de wereldvreemde slogantaal die al te vaak gehanteerd wordt. Vanaf 4 december in de zalen te zien via het Docpoppies circuit.
Lees meer

Nadine Labaki: 'Capharnaüm' is een oproep tot verandering'

De Libanese actrice Nadine Labaki liet zich als regisseur al opmerken met twee komisch getinte metaforische drama's, 'Caramel' en 'Where Do We Go Now?', maar verrast nu met een snoeihard sociaal-realistisch drama. 'Capharnaüm' toont de harde realiteit van de in Beiruts sloppenwijken aan hun lot overgelaten straatkinderen zonder papieren. Dit is geëngageerde én briljante cinema, gedraaid op locatie en met niet-professionele acteurs wat de authenticiteit en impact versterkt. Bekroond met de Juryprijs van Cannes en de Publieksprijs van Gent.
Lees meer

Felix Van Groeningen: “Ik hoop dat 'Beautiful Boy' inspireert”

Onlangs ontving Gentenaar Felix Van Groeningen de Hollywood award voor 'Breakthrough Director' uit handen van Brad Pitt, de producent die hem de kans gaf om met 'Beautiful Boy' het waargebeurde verhaal te vertellen van de aan crystal meth verslaafde Nic Sheff en diens vader David. Van Groeningens eerste Amerikaanse film werd een emotionele maar nooit sentimentele vader-zoon film gedragen door sterke acteurs: Steve Carell en Timothée Chalamet. Het levert hem mogelijk een plaatsje in de Oscarrace op. Samen met stadsgenoot Lukas Dhondt ('Girl')?
Lees meer

Thomas Vinterberg: “Kursk is een Griekse tragedie”

Feestje! 'Festen', de cultfeestfilm van de Deense filmmaker Thomas Vinterberg blaast dit jaar 20 kaarsjes uit. Deze ontluisterende kijk op een bourgeoisfamilie n.a.v. een verjaardagsfeest blijft eeuwig jong maar was voor Vinterberg en de subversieve Dogma-beweging zowel een begin als eindpunt. De cineast herbronde zich en bewijst zijn vitaliteit met een als Griekse tragedie gepresenteerd duikbootdrama. Kursk, met Matthias Schoenaert, is zowel een waargebeurd verhaal als een universeel drama over menselijkheid, kameraadschap, hoop en dood.
Lees meer

Lisandro Alonso: Vrije films en vrijheidscinema

De Argentijnse cineast Lisandro Alonso is één van de boeiendste stemmen in de hedendaagse Latijns-Amerikaanse cinema. Met vrije films zoals 'La Libertad', 'Los Muertos', 'Fantasma', 'Liverpool' en 'Jauja' bewees hij in staat te zijn platgetreden paden te verlaten en een creatieve 'vrijheidscinema' te ontwikkelen. Van 8 t.e.m. 14 november organiseert de Brusselse Cinematek i.s.m. Cinea een retrospectieve én een colloquium gewijd aan zijn oeuvre. Alonso, die aanwezig zal zijn, krijgt ook een carte blanche om zijn favoriete films voor te stellen.
Lees meer

Jacques Audiard: “The Sisters Brothers is een kritische western”

Jacques Audiard, de regisseur van 'De rouille et d'os' en 'Dheepan', is geen western fan maar zijn eerste Amerikaanse film 'The Sisters Brothers' is een meer dan geslaagde kritische western. Een grappig én melancholisch sprookje over trauma’s, geweld, beschaving, veranderende tijden en pacifistische utopieën. Met John C. Reilly, Joaquin Phoenix en Jake Gyllenhaal als a-typische cowboys. Tijdens Film Fest Gent hadden we een gesprek met Audiard over Hollywood, Amerikaanse acteurs, immigratie, kritische westerns, democratie en een sociale utopie.
Lees meer

Lukas Dhont: “'Girl' is het verhaal van mijn persoonlijke heldin”

'Girl', het in Cannes met prijzen overladen langspeelfilmdebuut van de jonge Gentenaar Lukas Dhont opent de 45e editie van Film Fest Gent. Dhont kreeg terecht lof voor de subtiele en respectvolle benadering van de transgenderthematiek. Maar Dhont is vooral ook een rastalent, iemand die zijn verhaal heel cinematografisch weet te vertellen. Op zo'n manier dat duidelijk wordt dat hij dit verhaal van een vijftienjarige ballerina die als jongen geboren wordt maar vrouw wil worden absoluut moèst vertellen. En dat enthousiasme werkt aanstekelijk.
Lees meer

Film Fest Gent: Een urgent educatief filmfeestje

Voor haar 45e editie, die loopt van 9 tot 19 oktober, richt Film Fest Gent de volgspot resoluut op educatief filmkijken en urgente cinema. Tussen openingsfilm 'Girl' en slotvertoning 'Beautiful Boy', het betere werk van Vlaamse filmmakers die klaar zijn om de wereld te veroveren, rolt het in Vlaanderen toonaangevende filmfestival de rode loper uit voor het beste van Cannes, sterke films uit alle werelddelen en vooral ook nieuwe en oudere films die ergens over gaan. Film Fest Gent blijft urgent maar focust meer en meer op educatief filmkijken.
Lees meer

'My Generation': Seks, drugs, rebellie, rock 'n' roll en Michael Caine in de sixties

"We werden opgevoed om dienstboden te worden", zegt Sir Michael Caine in David Batty's documentaire 'My Generation'. Voor Caine, 'Swinging sixties'-icoon én legendarisch Brits acteur, zette de rebelse jeugdcultuur in de jaren zestig zich af tegen de rigide Britse klassenmaatschappij. Samen met bevriende Londense creatieve vrijbuiters weigerde ook Caine zich nog langer te laten opsluiten en afremmen. Door dit verhaal gidst hij ons. "We willen kijkers een ervaring geven," zegt Batty, "ze meenemen voor een trip 'back to the sixties'." Mèt muziek.
Lees meer

Spike Lee's 'BlacKkKlansman': Black Power vs. White Power

Spike Lee's passage in Cannes verliep niet onopgemerkt. Zijn uiteindelijk met de Grand Prix bekroonde 'BlacKkKlansman' werd bedankt met een staande ovatie en tijdens de persconferentie haalde de Amerikaanse filmmaker uit naar Donald Trump omdat die bij het Charlottesville incident geen afstand nam van de Klan en de nazi's: "De motherfucker had de wereld kunnen tonen dat we beter zijn dan dat." Met het waargebeurde verhaal van een Afro-Amerikaanse detective die infiltreert in de extreemrechtse Ku Klux Klan wil Lee de wereld wakker schudden.
Lees meer

Koen Mortiers 'Engel': Angst, liefde en parallelle werelden

Koen Mortier, regisseur van omstreden en ondergewaardeerde films zoals 'Ex Drummer' en '22 mei', vertelt met 'Engel' het verhaal van een 'amour fou' tussen twee verloren, gedoemde zielen. Een sportman met een tanende carrière en een Senegalese prostituee. Net zoals de roman van de Vlaamse schrijver Dimitri Verhulst waarop de film gebaseerd is, verwijst deze contemplatieve sfeerfilm naar het tragische verhaal van wielrenner Frank Vandenbroucke. Maar Mortier serveert ons vooral een emotionele mokerslag die angst en liefde verstrengelt.
Lees meer

'3 Faces': Iraanse censuur remt Jafar Panahi niet af

De Iraanse filmmaker Jafar Panahi kan ongetwijfeld aanspraak maken op de titel van productiefste onder censuur levende en werkende filmmaker. Ondanks een veroordeling, een werkverbod én huisarrest levert hij met het in Cannes voorgestelde '3 Faces' al zijn vierde film in zeven jaar tijd. Opnieuw een clandestien gedraaide en het land uitgesmokkelde film met de cineast in de hoofdrol. Het werd een speelse road movie die naast een ode aan Panahi's leermeester Abbas Kiarostami ook een boeiende reflectie is over de macht en ambiguïteit van beelden.
Lees meer

Claude Lanzmann: De man die nazi's doodde met zijn camera

De 92-jarige Franse cineast en Holocaust-historicus Claude Lanzmann stierf op donderdag 5 juli. Een dag na de release van zijn laatste documentaire 'Les Quatre Soeurs', een vierluik met getuigenissen van nazi-slachtoffers. Vier aangrijpende monologen die Lanzmann puurde uit de interviews die hij maakte voor 'Shoah', zijn in 1985 uitgebrachte definitieve documentaire over de Holocaust. “Ik dood nazi’s met mijn camera”, zei de man die het onvoorstelbare in beeld bracht en de nazi-genocide in ons collectieve geheugen verankerde.
Lees meer