about
Toon menu

De Lijn: Vlaams Parlement om de tuin geleid

Hoe de Directeur-generaal van De Lijn, Roger Kesteloot, Vlaams parlement en de Commissie Mobiliteit om de tuin leidt in samenwerking met Ben Weyts (N-VA), zijn bevoegd minister : Afgelopen donderdag, 12 juli 2018, kwam Roger Kesteloot (De Lijn) zijn ‘open brief’ in de pers omtrent de negatieve beeldvorming van De Lijn in de media, verantwoorden voor de Vlaamse volksvertegenwoordigers tijdens de Commissie Mobiliteit van het Vlaamse Parlement. Volgens die Kesteloot was...
Lees meer

Big data en De Lijn : hoe uw overheid met uw privacy om gaat.

Dezer dagen komt ondermeer Facebook op een wijze in het nieuws omtrent uw privacy die nogal wat wenkbrauwen doet fronsen. Bedrijven die het niet zo nauw nemen met je privacy of die al  dan niet ongewild uw persoonlijke gegevens te grabbel gooien, zelf wereldwijd. Het is een realiteit. Maar hoe zit het met de overheid en de wijze waarop zij met uw privacy omgaat? Schuilen er gevaren in de wijze waarop uw overheid gegevens deelt met de wijde wereld, ook al lijken die op...
Lees meer

De genadeslag voor het openbaar vervoer bij De Lijn ligt op de tekentafel.

Op 16 februari staakt een deel van het personeel van De Lijn omwille van de geplande herstructurering en bijhorende personeelafbouw binnen een toekomstige organigram. Vanaf september dit jaar zal in fasen worden overgegaan tot de ontmanteling van de bestaande organisatiestructuur van De Lijn om deze tegen het eind van 2019, het plan 2020, te vervangen door een aangepaste structuur. Aangepast aan de noden van een moderne, performante en centraal gestuurde organisatie, zo...
Lees meer

Ontslag en dan naar e-commerce ?

Je kan de vierde digitale revolutie niet tegen houden. Dat hoeft ook niet. Echter zijn de standpunten van zowel Muyters (N-VA) als Peeters (CD&V) nogal hypocriet te noemen. Beiden zingen ze in koor dat ze ‘de ontslagen erg vinden’ en ‘dat ze de personeelsleden van Carrefour zullen begeleiden naar nieuw werk’. Gelijktijdig organiseren ze een beleid dat de concurrentie tussen e-commerce en detailhandel stimuleert, door multinationals extra voordelen te bieden, die d...
Lees meer

Mobiliteitsarmoede en het invullen van vacatures.

In Vlaanderen zijn er ongeveer 233.000 werkzoekenden. Regering en ondernemers klagen steen en been dat ze de openstaande vacatures niet krijgen ingevuld. Gelijktijdig zie je dat van die werkzoekenden 1/3 het huishoudsinkomen onder de armoederisicodrempel valt. Armoede en vervoersarmoede gaan veelal hand in hand, net als armoede en werkloosheid met elkaar zijn te verbinden. Bij gebrek aan mobiliteits-mogelijkheden zijn een grote groep van werklozen uitgesloten of benade...
Lees meer

Met de taxi naar het werk.

Basisbereikbaarheid als achterpoortje voor Uber ? Hervorming Vlaamse taxiregelgeving als aanslag op het openbaar vervoer. In Vlaanderen wordt het bezoldigd personenvervoer vandaag geregeld bij het decreet Personenvervoer van 20 april 2001. Onder meer het besluit van de Vlaamse regering van 18 juli 2003 betreffende de taxidiensten en diensten voor het verhuren van voertuigen met bestuurder geeft hier verdere uitwerking aan. Het vermelde...
Lees meer

De hypocrisie van het neo-liberale denken : De kippenpoten van Ghana.

De hypocrisie van het neo-liberale denken over Afrika in Europa: De kippenpoten van Ghana. Samen met de vrije markteconomie op wereldschaal worden duizenden tonnen kippenpoten, je weet wel die klauwen die wij vies vinden, naar Afrika als afval geëxporteerd uit Europa en België. Ze zijn daar een lokale delicatesse.  Mensen in bv. Ghana eten deze bijzonder graag, vooral gefrituurd. Het gevolg van het overspoelen met ons afval in Ghana is dat de locale kippenkwekers fail...
Lees meer

Basisbereikbaarheid : Valkuilen en mythes.

10 beslommeringen rond basisbereikbaarheid.  Niet de vraag van de reiziger staat centraal, maar de economie.Het basisrecht op mobiliteit verdwijnt.Dreigende tariefonzekerheid en onduidelijkheid.Mobiliteitsarmoede neemt toe.Meer auto’s en langere files.Afbraak van de solidariteit tussen vervoersrijke regio’s en vervoersarme.Het verlies van de afdwingbaarheid van het recht op basimobiliteitDemocratische controle en inspraak van het middenveld verdwijnen.Vervoersregio’s e...
Lees meer

Ik wil echte kansen Jambon ! Geen matrakken !

Alle kansen? Jambon, je oogst wat je zaait. De polarisering door haatpredikers en politici kan nu verder worden uitgediept in Brussel met uiteindelijk resultaat dat meer matrakken op straat terecht komen ipv. echte kansen voor alle jongeren worden geboden. Kansen die door dezelfde politici door de neus worden geboord door de afbouw van sportclubs, sociale begeleiding en diensten, de wijkagent, scholen, jeugdhuizen, creatieve ontmoeting of cultuurcentra. Besparen op men...
Lees meer

Buschauffeur bij De Lijn : flexibele toekomst zonder toilet of toilet zonder toekomst?

Begin dit jaar kwam De Lijn in het nieuws met chauffeurs die bij gebrek aan sanitair aanbod tijdens hun werkuren, wel eens in de problemen raakten. Ondertussen wordt druk onderhandeld tussen directie en vakbonden omtrent de werkomstandigheden waarin de chauffeurs bij De Lijn, al dan niet met sanitaire voorzieningen, de toekomst tegemoet zullen gaan. Een toekomst die er niet al te rooskleurig dreigt uit te zien voor de chauffeurs. De flexi-job. Onder het alomtegenwoo...
Lees meer

Mobiliteit is een basisrecht : De MOBIB-kaart van Marcel.

De MOBIB-kaart in handen van sociale afbraakpolitiek. Reeds geruime tijd ontplooit De Lijn op aangeven van Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) de elektronische MOBIB-kaart. Volgens de bevoegde voogdijminister en De Lijn om verplaatsingen eenvoudiger te maken en het huidige ticketsysteem, vooral de papieren vorm, te vervangen. Het gebruiksgemak en de voordelen van deze kaart, kent volgens Ben Weyts en de Vlaamse regering geen grenzen. Het spreekt voor zich dat de...
Lees meer

Vervoer op maat : dekmantel tot privatisering

"Vervoer op maat" als dekmantel tot privatisering van het Openbaar Vervoer. De financiering van het vervoer op maat binnen het concept basisbereikbaarheid. Het concept basismobiliteit en bijhorende decreet strekt zich uit over de gehele werking van De Lijn. Immers worden haltes, frequenties en aanbod (avond, ochtend, weekend,…) in het totale aanbod van De Lijn afgestemd met een netwerk, toegankelijk voor alle burgers aan een vaste prijs in Vlaanderen en in functie v...
Lees meer

Twee meisjes op het strand.

Belgen die binnen een straal van 100 km wonen van een kerncentrale, alle Belgen dus, zullen vanaf de lente van 2018 jodiumtabletten kunnen halen bij hun apotheker. Zo belooft Maggie De Block (O-VLD) alvast sinds 2014. Telkens wordt deze datum als een hete aardappel voor het ultieme incident vooruitgeschoven. Die pillen moeten de schildklier beschermen tegen radioactief jodium dat vrijkomt bij een kernramp en schildklierkanker voorkomen. Maar wordt hier niet aan window...
Lees meer

Gravelines: Het Fukushima aan de Noordzee ?

Net over de grens met Frankrijk, in de buurt van De Panne, ligt het dorpje Grevelingen (Gravelines). Ten midden van de haven- en industriezones tussen Calais en  Duinkerke, op amper 30 km van de grens, dus van de uithoek van de Belgische (west-)kust en De Panne. Op het noordzeestrand van Gravelines staat de op één na grootste kerncentrale van Europa, het tweede grootste nucleaire complex ter wereld. Het Centre nucléaire de production d'électricité de Gravelines, uitgeb...
Lees meer

Sociale zekerheid : het verhaal van Jeanne.

Daar zat ze dan. Jeanne, dementerend en op de daartoe voorziene afdeling. Het was mijn eerste werkdag in het nieuwe Woonzorgcentrum. Ze viel me onmiddellijk op, het frêle kleine vrouwtje, ze moet zo’n 90 jaar zijn geweest. Een kwetsbare en bijna porselein zijnde dametje. Maar het was vooral haar glimlach die me meest aansprak. Telkens ze me zag, was het alsof ze één of ander bekende voor het eerst de eetkamer zag binnenkomen. Van links tot rechts stralend bewegende mondho...
Lees meer