about
Toon menu

Jazz in ’t (koloniale?) Park

donderdag 9 september 2010
Deze blog werd geschreven door een van onze lezers. Wil je zelf ook beginnen bloggen in onze community, ga dan meteen aan de slag.

(www.gent.be)

GENT-- Een plaatselijke windhoos waar zelfs een vetgemest paard  van omver zou vallen, ontelbare zware plensbuien en een  zompige ondergrond kruisten ons pad richting het Zuidpark vorige week.  So what! dachten een 'moat' (Gents voor vriend) en ik gezamelijk, bleven wandelen tot we in de verte de jazz-tonen hoorden, en stapten dan maar wat sneller om  veilig te kunnen schuilen onder het zeil. Daar nam de slagregen ons te grazen. Het resultaat: een zeiknatte avond. Maar goed dat de snelle en vriendelijke bediening de zeden verzachtte.

'Eerst en vooral... zalige jazz

So what is trouwens de titel van het overbekende en prachtige nummer van Miles Davis. En wees gerust: odes aan het nummer kwamen verschillende keren aan bod op Jazz in ’t Park, een festivalletje met plaats voor pakweg een paar honderd jazz-adepten en toevallige voorbijgangers. Het Davis-nummer kon niet ontbreken, want het is een klassieker. Het belangrijkste kenmerk is  een aanstekelijk bas-deuntje dat ongeveer als volgt klinkt: dudu dudu dudu dudu, gevolgd door het koper: tèèdu. Ja, die uitleg is compleet onbegrijpelijk voor wie het nog niet kent, maar wie na de respectloze omschrijving  van plan is om het alsnog te beluisteren, geldt de volgende waarschuwing: Het deuntje blijft minstens een week in je hoofd rondspoken!

Het Gentse Zuidpark is ook voor de 17e editie van Jazz in ’t Park opnieuw de festivalplek voor een jazzy nazomer. Maar liefst 22 gratis concerten worden  aangeboden van vrijdag 27 augustus tot zondag 29 augustus en van vrijdag 3 september tot zondag 5 september. Jazz in ’t Park wil  een zo breed mogelijk publiek laten kennis maken met de hedendaagse Belgische jazz, door gratis concerten te programmeren. Aan de succesformule wordt niet geraakt: zowel gevestigde waarden als talent van eigen bodem kunnen er tussen de bomen ontdekt worden, en dat zowel met licht verteerbare jazz als met het moeilijkere genre. Rond middernacht worden opnieuw klassieke en authentieke jazzdocumenten geprojecteerd onder de noemer ‘Jazz on Film’. Er lopen samenwerkingen met JazzLab Series en de KASK-Hogeschool Gent.   Verder is er voor deze ongeduldige halve jazz-leek tijdens het festival gewoonlijk een gebrek aan up-tempo nummers. Geen probleem, en  gewoon een kwestie van de programmatie bij de hand te hebben en tijdig andere plekjes in Gent te bezoeken. Maar de gewaagde pogingen van de gitarist van BackBack , de swingende, spetterende, adembenemende  en  melancholische klanken van  The Chris Joris Experience, deden  me besluiten: volgend weekend ga ik ook naar het tweede deel van dit minifestival.  Volgens de organisatoren bracht Joris,  -ofwel, de blanke sjamaan- 'gesyncopeerde thema’s  die Afrika aan de klassieke jazz koppelen’. Echt een waar genot, een aanrader.

...maar toch ook: het standbeeld van Leopold II

Het heeft in principe niets met het festival te maken, maar even verderop staat een standbeeld van de koloniale vorst Leopold II die een schrikbewind voerde -een herinnering aan afgehakte handen, gruwel en racisme-, maar probeer maar eens een geschikt park te vinden waar hij niet staat. Toch blijft het een beetje bizar en dubbelzinnig dat net daar jazz , in oorsprong  'black music', die dikwijls over vrijheid gaat, gespeeld wordt. Een actiegroep voerde onlangs actie om het beeld te laten neerhalen. http://www.mo.be/index.php?id=63&tx_uwnews_pi2%5Bart_id%5D=28920&cHash=bac87a8756  . Burgemeester Termont zegt dat de vzw "Internationaal recht zonder grenzen" in 2008 eenzelfde vraag stelde. De stad ging er niet op in. Die vzw is toen naar de rechtbank gestapt. Termont: 'Het is een moeilijke politieke beslissing. Het schepencollege verwerpt natuurlijk wat Leopold II heeft gedaan, maar moeten we nu alle beelden en relicten die verwijzen naar donkere periodes in onze geschiedenis verwijderen? Moeten we de originele Kuifjes in Congo vernietigen? Als je dat doet dreigt die geschiedenis nog veel vlugger te worden vergeten. Als we die gedachtegang volgen, moeten we een beeldenstorm organiseren. Gentenaars kennen hun geschiedenis en weten wat Leopold II heeft gedaan. Hem eren zullen ze niet meteen doen.'