about
Toon menu

Skripal-vergiftiging en Douma-gifgasaanval. VRT vindt die andere kant van de waarheid niet de moeite waard.

zaterdag 14 april 2018
Deze blog werd geschreven door een van onze lezers. Wil je zelf ook beginnen bloggen in onze community, ga dan meteen aan de slag.

Vrijdag kondigde Russisch buitenlandminister Sergei Lavrov aan dat Rusland over bewijs beschikt dat de gifgasaanval in Douma geënsceneerd is en wel heel specifiek door een buitenlandse inlichtingendienst.
Op de website "vrt.be/vrtnws", vrtnieuws.net of deredactie.be vind je over dit belangwekkend nieuws geen woord.

Tweet Marijn Trio, 13/04/2018

Op de twitterpagina van VRT-journalist en "Ruslandkenner" Marijn Trio vind je hierover wel een tweet. Die tweet sluit hij af met een sarcastische opmerking "Ben ik benieuwd naar..."
Als mediagebruiker voel ik mij hier behoorlijk in de steek gelaten. Ik ben ook benieuwd naar 'de feiten' en ik verwacht van een professioneel journalist dat hij mij die aanbiedt zodat ik zelf kan oordelen. Ik waardeer het niet dat hij ze achterhoudt,  ze enkel aanhaalt op twitter en meteen ook nog afdoet als nonsens. Misschien heb ik niet zo'n neerbuigende kijk als hijzelf op het land waarin hij zich specialiseert.

Frans President Macron beweert ook dat hij bewijs heeft dat de russen 'het' gedaan hebben, maar dat krijgt het publiek niet te zien. Marijn Trio schrijft op vrijdagnamiddag zelf mee aan een artikel waarin hij Macron en z'n bewijzen vermeldt. Geen neerbuigende woorden hier over bewijzen die niemand te zien krijgt.


Ook was er vrijdagmiddag een persconferentie van de Russische ambassadeur in het Verenigd Koninkrijk aangaande de Skripal-vergiftiging. De ambassadeur beweert dat het VK zoveel mogelijk bewijsstukken in de Skripal-zaak probeert te vernietigen. Die conferentie besloot met een behoorlijke beschuldiging aan het adres van het VK:

"7.  Analysis of all circumstances shows that UK authorities have embarked upon a policy of isolation of Mr and Ms Skripal from the public, concealment of important evidence and blocking an impartial and independent investigation. The situation around the Skripals looks more and more like a forcible detention or imprisonment. If British authorities are interested in assuring the public that this is not the case, they must urgently provide tangible evidence." (Vetzetting door auteur)

Integraal document hier te bekijken.

Van deze hele persconferentie en deze zware beschuldiging vind je geen woord op vrtnieuws.net.
Daarentegen publiceren ze op vrijdag wel een artikel met billenkletsers als dat Rusland zich gespecialiseerd heeft in het aanbrengen van gif op deurklinken en dat Rusland al 5 jaar de e-mails van de Skripals zou meelezen. (De amerikanen en de Britten lezen al 15 jaar uw en mijn e-mails mee, maar dat is geen nieuws). Deze twee feiten die door geen concrete bewijzen gestaafd zijn zaten bovendien ook in het radionieuws op vrijdagnamiddag.

VRT is al meer dan 30 jaar een belangrijke bron van informatie voor mij persoonlijk, waar ik erg aan houd. Maar de laatste jaren erger ik mij dagelijks aan de oppervlakkigheid en banaliteit van het VRT-(radio)-nieuws (sorry, geen TV in ons huis; ervaring leert mij dat het TV-nieuws nog een trapje slechter is).De frustratie is zo erg dat ik mij niet meer kan inhouden en ervoor in de pen kruip!

De scheiding is helaas al een voldongen feit.