about
Toon menu

Nog een slachtoffer van de EU regeltjes

zaterdag 10 januari 2015
Deze blog werd geschreven door een van onze lezers. Wil je zelf ook beginnen bloggen in onze community, ga dan meteen aan de slag.

De Europese Commissie heeft vrijdag bekend gemaakt dat Cyprus Airways de meer dan € 100 miljoen aan staatssteun die het in de afgelopen jaren heeft ontvangen terug moet betalen.  Deze steun heeft het bedrijf, volgens de EC,  een onrechtmatig voordeel ten opzichte van zijn concurrenten gegeven, en dat is in strijd met EU-regels.  Vandaag heeft daarom de Grieks Cypriotische minister van Financiën Harris Georgiades aangekondigd dat de noodlijdende nationale luchtvaartmaatschappij Cyprus Airways zijn activiteiten staakt.

Georgiades, die sprak tijdens een persconferentie samen met minister van Communicatie en Openbare Werken Marios Demetriades, zei dat hij, na het besluit van de Commissie, van de relevante licentie-organisaties verwachtte dat ze de commerciële vergunning van Cyprus Airwais in zouden trekken.

De Raad van Bestuur van Cyprus Airways heeft besloten om de procedure voor de vrijwillige opheffing te starten en heeft aan het einde van de dag alle activiteiten van de onderneming stilgelegd. De Air Transport Licensing Authority, ATLA, heeft de huidige licentie vanCyprus Airways inmiddels opgeschort.

Het ministerie van Financiën van Cyprus heeft na het EU-besluit alternatieve regelingen aangekondigd voor de passagiers. Deze alternatieve regelingen zijn mogelijk het gebruik van gecharterde vliegtuigen, het transporteren van de passagier naar hun bestemming met andere luchtvaartmaatschappijen, of een combinatie  daarvan. Het is de bedoeling de aanvankelijke keuzes van de passagiers zo min mogelijk te verstoren, aldus een persbericht. De minister verzekert ook dat "de Republiek volledig de kosten voor alternatieve vluchten op zich zal nemen en daardoor de passagiers op geen enkele wijze belast zullen worden".

Alweer een EU besluit dat precies het tegengestelde effect heeft dan de EU voor ogen had. De regering van Cyprus zou € 100 miljoen aan steun, gegeven aan een van de vervoerders van toeristen naar het Griekse deel van het eiland, terug moeten krijgen. Nu heeft de EU een bron van inkomsten voor de regering en voor de bewoners afgesneden. Niet alleen is het bedrag daarmee verloren, ook de mogelijkheden die Cyprus heeft om er economisch weer bovenop te komen, na de instorting van het bancaire systeem in 2013 en het ‘herstel plan’ van de EU worden steeds kleiner.

Desdijds zijn Cypriotische banken failliet gegaan en hebben spaarders hun tegoeden op moeten geven. Een deel van de economische basis van Cyprus, de winsten van spaarrekeningen van niet Europese burgers, vooral Russen, werd in een klap onder het eiland weggeslagen. Nu moet dus ook het toerisme er aan geloven.

In 2013 bracht dat toerisme in Cyprus nog  € 2.082,4 miljoen op, 8 procent meer dan het jaar daarvoor. Wanneer het eiland geen eigen luchvaartmaatschappij meer heeft, blijven de toeristen trouw aan Cyprus of zoeken ze elders hun vertier? En welke problemen komen er nog meer af op dit kleine eilandje in de Middenlande Zee? Is Cyprus te klein voor de EU, of ziet de EU het als een speelbal en proefkonijntje voor meer sinistere plannen?

Bronnen: Foto: Wikimedia Commons,

Persbericht CNA News