about
Toon menu

Uw aanrekening voortaan via e-mail

vrijdag 30 juli 2010

Mijn internetprovider stuurt mijn rekening voortaan elektronisch. Dat is beter voor het milieu. Is het ook beter voor mij? Bedrijven zoeken steeds naar nieuwe middelen om te rationaliseren. De consument doet mee en is dus even schuldig. Veel werk dat vroeger door mensen gedaan werd doen we nu zelf.

Geld uit de muur halen is volledig ingeburgerd, de banken zijn gerationaliseerd. Er is veel personeel afgevloeid. Ze maken enorme winsten. De aandeelhouders zijn tevreden. De houders van een spaarboekje minder.

Ik ontvang een brief met de volgende tekst:

Telenet wil zich als bedrijf graag inzetten voor het milieu en de uitstoot CO2 helpen verminderen.  Een aanrekening drukken en versturen, betekent heel wat papier- inkt- en energieverbruik. En daar willen we wat aan doen …Vandaag ontvangen al 400.000 Telenet-klanten hun maandelijkse aanrekening elektronisch. Ook uw aanrekening zullen we voortaan via e-mail versturen.

In de supermarkt wegen we zelf de groenten

Ergernis

Ik ergerde me onmiddellijk aan deze mededeling. Dit is een eenzijdige beslissing. Telenet moet niet beslissen of ik mijn aanrekening op papier of elektronisch wil en het milieu lijkt me niet hun belangrijkste drijfveer.

Snijden ons brood.

Wil ik een elektronische aanrekening?

Vóór ik mij verder druk maak onderzoek ik hoe ik het liefst mijn aanrekening ontvang en hou daarbij rekening met milieu, sociale impact en eigen gemak.

Ik klasseer alle facturen die ik krijg en schrijf erop hoe en wanneer ze betaald zijn. Als er een probleem met een factuur is, noteer ik daarvan de historiek daarvan ook op de factuur. Komt de factuur elektronisch, dan moet ik ze zelf afdrukken en verliest het milieu argument veel van zijn waarde.

De aanrekening moet nog wel in een omslag en van bij de leverancier tot in mijn brievenbus geraken. Dat vervoer heeft naast een impact op het milieu, een maatschappelijke impact. Ik heb geen idee hoeveel werk 400.000 brieven opleveren, maar het lijkt me dat je hier toch een groepje postbodes van het stempelkaart weghoudt.

Telenet spaart 400.000 postzegels uit en op de arbeidsmarkt komen werkloze postbodes. Dus kort door de bocht, bespaart Telenet op kosten van de gemeenschap die werkloosheidsuitkeringen moet ophoesten. Wat is de sociale verantwoordelijkheid van een bedrijf?

We scannen zelf onze gekochte artikelen en rekenen af

Je kan het wijzigen

Onderaan de brief staat: Wilt u toch geen elektronische aanrekening? Surf binnen de 2 weken naar www.telenet.be/mijntelenet en kies ‘Mijn aanrekeningen’ om de wijziging te doen.”

Op de pagina is er niets voorzien om toch nog een papieren rekening te krijgen. Is Telenet bewust vergeten deze webpagina aan te passen? Het is in elk geval niet netjes dat je het niet via het web kan aanpassen zoals in de brief staat.

Ik bel de klantendienst; “voor … druk op 1,2,3,9 … voor … druk …. enz….” en raak verstrikt in de menu’s. Na 2 minuten druk ik zomaar wat en kom uiteindelijk bij de boekhouding. De man aan de lijn zegt onmiddellijk: “Het is goed dat u belt.” en verandert de settings zodat ik mijn factuur op papier blijf ontvangen.

Zelf bij het kopen van onze meubelen worden we "aangemoedigd" zelf te scannen. Het aantal normale kassa's wordt tot een minimum herleid.

Klantvriendelijk?

Ik heb ‘maar’ 7 minuten en 18 seconden aan de lijn gehangen. Vele van mijn vrienden zouden heel blij zijn als de problemen met hun provider zo snel opgelost werden. Blijft natuurlijk dat zelfs dit voor vele gebruikers een brug te ver is en dat ze een regeling opgedrongen krijgen waarvoor ze niet gekozen hebben.

In het restaurant is het zelfservice

Complex

Alles moet efficiënter worden. Eenvoudige arbeid wordt door machines, computers en robots gedaan. Het bedrijf maakt meer winst. De samenleving krijgt meer werklozen. Europa waakt over de concurentiekracht. De staat moet inkrimpen en alleen nog zorgen voor een goed klimaat voor de bedrijven. Maar diezelfde staat moet wel het puin ruimen.

Werk zoeken gaat via de computer

Pasfoto's maken we in de automaat

Wie kent er nog een pompstation waar je niet zelf moet tanken?

Snoep, snacks en drank uit de automaat

Tram-, Metro- en Trein-ticketten uit de automaat

De economie zal nog beter draaien als we de consumenten door robots vervangen .

reageer

24 reacties

  • door Harko op vrijdag 30 juli 2010

    [title]Tof stuk! De consument wordt[/title]Tof stuk! De consument wordt inderdaad helemaal niets gevraagd. We moesten allemaal een bankkaart hebben en we mochten niet meer naar het loket komen voor 'verrichtingen die we zelf konden doen'. Het is inderdaad godsgeklaagd. Op een drukke dag in het station ben ik blij dat er extra automaten staan op mijn ticket te kunnen kopen. Automatisering is prachtig als extra service om het de mensen gemakkelijk te maken, maar het mag niet in de plaats komen van 'echte mensen', enkel ter ondersteunen. Maar ja, Luc, er wordt ons niets gevraagd!

  • door Wilfried op vrijdag 30 juli 2010

    "Big Brother is watching you" is zich volop aan het manifesteren.

    De tijd is niet ver meer af dat "een centrale eenheid" zal beslissen aan wie, wat, wanneer en waar we "ons?" geld MOETEN besteden.

    Nu al stuurt Colruyt "gerichte reclame" op basis van analyse van de betaalkaarten. Ze kunnen zelfs al "aanbevelingen" doen van wat je overmorgen best in je koelkast haalt, en hoe je best vooraf klaargemaate gerechten "online" kan bestellen en laten afleveren. Alleen nog kauwen moeten we zelf doen. Voor een "minimale" méérprijs, doen zij het nodige om je rekening te debiteren. Je hoeft zelfs niet meer naar de bank om "te betalen" Uit " pure dienstverlening" , sturen tandartsen, optiekers en andere vrije beroepen je "vriendelijke herinneringsoproepen" dat het tijd is om je naar hun praktijk te begegeven. De kosten hiervoor zitten verrekend in de tarieven.

    Men wil (en zal) 100% controle verwereven over het wereldwijde consumentengedrag.

    De sis kaart verdwijnt in 2013, en wordt vervangen door een "informatiseringsproject MyCareNet" die de RIZIV gegevens verbindt met de verzekeringsinstellingen.Het Europees model van autonummerplaat moet meer "uniformiteit" (lees controle) brengen en past perfect in dat plaatje. Het aangekondigd "e-Justice" waar Stefaan Declerq "zo gelukkig" mee is heeft heel andere bedoelingen dat wat hij vandaag zegt.

    Waar ter wereld je ook gaat of staat, binnen fracties van een seconde staat heel je levensloop op "iemand's" scherm. Voorlopig leutert men nog wel wat over "privacy" en "bevoegde personen" maar de werkelijkheid ligt dat wel even anders. Ook swift (alle financiële transacties) gegevens worden doorgestuurd naar Big Brother. (zogezegd voor de "war on terror)

    Wie buiten de schreef loopt, mag zich verwachten een een bezoek van donkere zonnebrillen met lange zware leren jassen voor een "wash and go" beurt.

    Ook deze tekstjes staan levenslang in het www, en zijn, als het moet, bliksemsnel te identificeren en/of op te halen.

    Dit past in een wereldwijd informatiseringsproject waar alle persoonlijke gegevens van alle burgers in één database terugkomen. En voor wie het wil geloven: " dat is allemaal in het voordeel van de consument" Komt daarbovenop dat de consument het ook nog eens allemaal zelf moet betalen.

  • door Adhemar op maandag 2 augustus 2010

    In Luc Janssens’ profiel lees ik dat hij zich bezig houdt met fotografie, wat ook te merken valt aan de hoge hoeveelheid-foto’s-tot-steekhoudende-argumentenratio van zijn opstel. Weet hij dan niet dat het fototoestel een asociale, ja zelfs duivelse machine is? Met één klik realiseert men zó volautomatisch hetzelfde — misschien zelfs een beter — resultaat als waar realistische schilders gemakkelijk een halve dag werk aan hebben. De egoïst spaart niet alleen verf uit (wat vanzelfsprekend de werknemers in de schildersverfindustrie niet ten goede komt), en dit op kosten van de gemeenschap die werkloosheidsuitkeringen moet ophoesten voor al die werkloze schilderkunstenaars van de realistische stroming. Bovendien publiceert hij zijn tekstje op het Web, waarmee hij zich blootstelt aan zijn eigen kritiek: wie een notitie wil maken op een papieren versie, moet de tekst eerst afdrukken; en de verspreiding van zijn schrijven gebeurt op de snelste, goedkoopste, minst arbeidsintensieve wijze. De hypocriete wrek! Waar blijft hij met zijn sociale verantwoordelijkheid?

    Is het niet de sociale verantwoordelijkheid van iedere consument om voor handgemaakte producten te kiezen in plaats van werkvernietigende machine-producten, ongeacht het prijsverschil, en ongeacht het kwalteitsverschil? Moeten we er niet op letten dat onze voedingsproducten die op de velden groeien afkomstig zijn van handgeploegde velden, in plaats van met minder arbeidsintensieve tractoren? Is het niet de morele plicht van ieder bedrijf en ieder individu erover te waken dat al de goederen die we nodig hebben slechts met paard en kar — of per koerier te voet — tot bij ons gebracht worden, in plaats van met minder arbeidsintensieve (en snellere) transportmiddelen?

    Mijn volledige reactie kan je lezen op mijn blog.

    • door Luc op maandag 2 augustus 2010

      Adhemar schrijft: "Met één klik realiseert men zó volautomatisch hetzelfde — misschien zelfs een beter — resultaat als waar realistische schilders gemakkelijk een halve dag werk aan hebben." 1 druk op de knop (na manueel instellen van diafragma, sluitertijd en afstand) + film ontwikkelen + foto's ontwikkelen = trager dan de illustrator van vroeger. Deze 'egoïst' zoals Adhemar me noemt, spaart dan misschien wel verf uit, hij geeft wel werk aan de fabrikant van de filmen, de chemicaliën en de apparatuur. 'De hypocriete wrek' zoals Adhemar me omschrijft, gebruikt een camera die nog door mensen in 16 werkuren wordt gemonteerd. Adhemar schrijft 'Is het niet de sociale verantwoordelijkheid van iedere consument ... ' Natuurlijk heeft iedere consument zijn eigen verantwoordelijkheid. Zoals ook de producent zijn verantwoordelijkheid heeft. Alleen economische- en efficiëntie-argumenten hanteren leidt niet tot de wereld die ik voor mijn kinderen en kleinkinderen voor ogen heb. En de rest gelijkstellen met 'slechts met paard en kar — of per koerier te voet ' slaat nergens op. Als Adhemar het normaal vindt dat een provider zijn afspraken met klanten eenzijdig verandert dan is dat zijn goed recht. Als Adhemar het normaal vindt dat het 'milieu' misbruikt wordt om commerciële belangen te maskeren, dan is dat zijn goed recht. Waarom zegt het bedrijf niet gewoon dat ze daarmee kunnen besparen. Als Adhemar het bovendien normaal vindt dat als een provider naar een niet bestaande tool op zijn eigen website verwijst, dan is dat ook zijn goed recht. Het neo-liberalisme is volgens velen nog steeds het summum. Het BNP stijgt, de rijken worden nog rijker, de middenklasse verkleint en het aantal armen vergroot. Hoera! Hoera! Hoera! Geef mij dan maar de Bhutaanse denkpiste van het Bruto Nationaal Geluk.

      • door Peter Dedecker op maandag 2 augustus 2010

        Voor iemand als Luc Janssens moet de liberalisering van telecom hierin een godsgeschenk zijn. Nu heb je immers de vrije keuze. Staat het je niet aan dat Telenet moeilijk doet over papieren facturen? Stap over naar (pakweg) EDPnet en kies zelf of je papieren of elektronische facturen wil!

        Ik kies elektronisch vaneigenst. Net zoals ik het apprecieer dat mijn internetprovider (nee, niet Telenet) op dergelijke onzinnige kosten bespaart om mij een goedkopere dienst te kunnen aanbieden die bovendien nog eens een pak efficiënter is voor mij. Maar het staat je vrij om een minder efficiënte en duurdere dienst te kiezen, dat spreekt voor zich.

      • door Adhemar op maandag 2 augustus 2010

        Uw argument pro papieren facturen, dat ik in vraag stel, was niet dat die postbedeling traag is (alsof dat een voordeel zou zijn); het was dat die postbedeling arbeidsintensief is, en zo postbodes van de werkloosheid behoedt. Dat foto’s trekken en ontwikkelen trager is dan schilderen, doet dus niet ter zake: schilderen blijft arbeidsintensiever. Als je die redenering consequent doortrekt, kom je wel degelijk bij paard en kar en/of wandelende koeriers uit. Niet omwille van de traagheid van die transportvormen, maar omwille van hun arbeidsintensiviteit.

        Moderne vormen van transport riepen trouwens op bij hun introductie evenzeer weerstand op. (Die treinen rijden aan duizelingwekkende snelheden van tientallen kilometers per uur! Koeien langs de sporen zullen geen melk meer geven!)

        U claimt een hoog Bruto Nationaal Geluk boven een hoog Bruto Nationaal Product te verkiezen. Waarom zou de verdere tertialisering van de economie (inclusief automatisatie van voorheen arbeidsintensieve activiteiten) dat Bruto Nationaal Geluk in de weg staan? Zoals ik hier zei, deze economische evolutie ging (tot nu toe alvast) gepaard met een verhoging van levenskwaliteit, meer sociale voorzieningen, een nieuwe bloei van cultuur, en humanisering van het steeds hoger-gekwalificeerd werk. En ik wil het lot van armen niet mininaliseren of romantiseren, maar “hier en nu” is alvast een betere plaats en tijd om tot de armere klasse te behoren dan een eeuw geleden.

        • door Luc op maandag 2 augustus 2010

          U zou eens wat fotootjes in de doka moeten ontwikkelen en een illustrator in bijvoorbeeld de rechtszaal moeten bezig zien. Dan weet u wat het arbeidsintensiefste is. Ik volg uw redenering niet, ik ben er langer mee bezig maar het is niet arbeidsintensiever??? De link tussen fotografie en schilderkunst is trouwens sinds de jaren 30 steeds vager geworden. (behalve in de fotoclubs). Ter informatie ik fotografeer ook digitaal. Ne3e ik ben niet consequent. ;-) U schrijft: "Zoals ik hier zei, deze economische evolutie ging (tot nu toe alvast) gepaard met een verhoging van levenskwaliteit, meer sociale voorzieningen", Hier loopt u wel wat achter. Sinds de jaren 70 komt de sociale zekerheid steeds meer onder druk te staan. Wat na de 2de wereldoorlog is opgebouwd wordt stelselmatig afgebroken. Het aantal armen wordt steeds groter. ook in ons land. Wel ben ik tevreden dat er mensen zijn die beginnen nadenken en merken dat niet iedereen hetzelfde denkt. Dat ze iets anders denken dan ik daar heb ik geen probleem mee. Discuteren enkel om gelijk te krijgen of discuteren met mensen die alleen maar gelijk willen krijgen heeft geen zin. Vriendelijke groeten Luc

  • door Lieve VDB op zondag 5 september 2010

    Interessante mening en interessante invalshoek. Automatisering gaat inderdaad ten koste van heel wat jobs. Misschien zijn de gekozen voorbeelden wat triviaal, maar vooral in grote bedrijven zie je die trend wel degelijk. Als er bespaard wordt, dan is het op personeel, en als er geïnvesteerd wordt, dan is het in machines. De trend is echter niet nieuw en werd al ingezet bij het begin van de industrialisering...

    Belangrijkst blijft dat je als consument zelf de keuze behoudt om er in beperkte of in volledige mate aan mee te doen. Ik word niet verplicht om in de Ikea of Delhaize aan de selfscan-kassa aan te schuiven, ik kan een blikje cola evengoed in een kiosk kopen als in een automaat, en ik kan groenten en fruit ook in de detailhandel of op de markt kopen. Dat andere mensen het makkelijker vinden om zelf hun aankopen af te rekenen of een automaat te gebruiken, tja, da's hun eigen keuze. Bedrijven moeten in dit geval worden aangesproken op hun onverantwoorde gedrag, niet de consument.

    • door Lieve VDB op zondag 5 september 2010

      Ik kreeg de bewuste telenetbrief vorige week ook in de bus. Ben net een halfuur beziggeweest met een poging om door te geven dat ik mijn facturen op papier wil blijven ontvangen, zonder succes. Eerst moet je een Telenet-account aanmaken, je moet die bevestigen via mail en dan inloggen. Nadien moet je je account aan je klantengegevens koppelen door je banknummer en andere klantennummers in te geven. Maar dat lukt niet, omdat de cijfers niet in het juiste formaat staan. Wat dan wel het juiste formaat is, wordt niet aangegeven.

      Ik ben hooggeschoold en kan vrij goed om met computers en internet. Ik kan er niet meer aan uit, en je moet echt veel moeite doen! Wat moeten mensen die lagergeschoold zijn en/of die geen computer hebben dan doen wanneer ze papieren facturen willen blijven krijgen? Mensen in armoede of bestaansonzekerheid hebben het onder andere dikwijls moeilijk met administratie en de bijhorende ingewikkelde procedures. Wat een asociale maatregel van Telenet.

  • door VANBUEL LOUIS op donderdag 23 september 2010

    IKVERKIES NOG GEEN ELEKTRONISCHE AANREKRNING

    • door ivo.wouters2@telenet.be op zondag 10 oktober 2010

      Wil voorlopig geen elektronische aanrekening

  • door meyers pierre op woensdag 6 oktober 2010

    wij willen verder per brief onze rekening ontvangen gr

  • door vangenechten ludo op vrijdag 8 oktober 2010

    wil mijn faktuur toch per post

    • door dyck op donderdag 28 oktober 2010

      Ik wil geen factuur per email

  • door De Vogelaer op zondag 10 oktober 2010

    Neen liever niet,maar mailen helpt niet

  • door Van Waeyenberge Cchristine op dinsdag 12 oktober 2010

    Ik wil mijn aanrekeningen per post

    • door Van Waeyenberge christine op dinsdag 12 oktober 2010

      Ik wil mijn aanrekening per post

  • door Bart D.K. op zondag 7 november 2010

    Moest Telenet ECHT wakker liggen van het milieu, dan zouden ze beter starten met te stoppen me ongewenst reclame op te sturen of me voor de zoveelste keer per telefoon proberen te overtuigen digitale televisie met een energieverslindend daarbijhorend 'bakske' te nemen. groet.

  • door vital op vrijdag 3 december 2010

    Ook ik weiger rekening via mail opgedrongen te krijgen. Vandaag papieren afrekening gekregen maar M ET 6 EURO boete wegens laattijdige betaling. Oneerlijk en onfair vind ik , indien ze hieraan vasthouden ga ik op zoek naar andere provider WIE DOET MEE IN BLOK KAN JE MEER BEREIKEN vital-wauters@hotmail.com

    • door jan vdc op zondag 5 december 2010

      SCHANDALIG!! 1 woord ervoor. ik ben hier de online rek aan het afdrukken met mijn inkt,even 5 paginas. =Het duurde mij 20min want ik kreeg telkens een error,bijna de laptop tegen de muur gesmeten.. ik wil mijn factuur in de post,en wil er gerust 1€ of . . voor betalen..

      Telenet is echt een KL..bedrijf,slechte service en dring dingen op omdat men toch niet anders kan. jan vdc

    • door jan vdc op zondag 5 december 2010

      SCHANDALIG!! 1 woord ervoor. ik ben hier de online rek aan het afdrukken met mijn inkt,even 5 paginas. =Het duurde mij 20min want ik kreeg telkens een error,bijna de laptop tegen de muur gesmeten.. ik wil mijn factuur in de post,en wil er gerust 1€ of . . voor betalen..

      Telenet is echt een KL..bedrijf,slechte service en dring dingen op omdat men toch niet anders kan. jan vdc

  • door ivo bernau op woensdag 30 maart 2011

    wil mijn betaling blijven krijgen via overschrijving

    • door KvL op donderdag 14 juli 2011

      ... en kies wat jou het beste past.

  • door jan verstraete op donderdag 6 december 2012

    Graag kreeg ik een overzicht van mijn rekening

Lees alle reacties