about

snippets

‘Maximale dienstverlening’ Open Brief aan de vakbonden

zondag 26 oktober 2014
Deze blog werd geschreven door een van onze lezers. Wil je zelf ook beginnen bloggen in onze community, ga dan meteen aan de slag.

Beste vakbonden, Ik ben zeer blij met jullie algemene staking. Echt zeer blij. De beide regeerakkoorden, zowel het Vlaamse als het federale, zijn totaal onaanvaardbaar. Daar zijn we het roerend mee eens. Maar. Ik vernam met angst in het hart dat jullie stakingsdagen vooral de pendelaars zullen treffen, want dat vier maandagen op rij het treinverkeer zowat plat zal liggen. Dat lijkt mij geen goed idee. Het zijn niet de pendelaars die gestraft moeten worden. Rijden de CEO's met de trein? Ik denk het niet. De bankiers? En de mensen van Voka? Ook niet. En de ministers ook niet. Dus ik vrees het ergste. Deze staking kan de publieke opinie nog meer afkeer doen krijgen van syndicale actie. Al goed dat die gasten van tramtreinbus jullie de hand reiken. Dat is hartverwarmend. Hartbovenhard!

Maar toch. Ik heb een voorstel: ‘maximale dienstverlening’. De treincontroleurs serveren koffie, en voor mijn part ook croissants, en hebben dus geen tijd om kaartjes te knippen. Alles gratis: bussen trams, treinen, voor mijn part voor een maand. Dán tref je de regering en niet de pendelaars.

De Europawijk met de vakbonden belegeren is ook een goed idee, dan tref je de eurocraten, dan zadel je de Belgische regering op met een internationaal probleem. Je hebt meteen internationale pers. En je slaat twee vliegen in een klap: je protesteert tegen onze regeringen, maar ook tegen Europa. Dat ze het maar oplossen. Ze komen niet uit het parlement voor ze met een voorstel komen. Een opgelegd conclaaf.

Ach, ik weet het wel, ik zit maar wat te fantaseren, maar ik weet zeker dat de staatsveiligheid nu al meeleest. Dát zijn leuke ideeën voor actie, als de politiediensten en staatsveiligheid meteen meelezen. Laat hén overwerken, maar leg de pendelaars geen strobreed in de weg. Integendeel, verwen ze!

Het komt erop aan om de syndicale actie heruit te vinden, meer gemodelleerd naar het model van NGO's. Greenpeace bijvoorbeeld. Die weten de staatsveiligheid bezig te houden. Ik krijg van de directeur van Greenpeace altijd gecodeerde mails en moet hem altijd antwoorden dat ik zijn mails niet kan lezen. Waarop hij mij dan de ongecodeerde versie stuurt. Met het bericht dat sociale actie niet tot de core-business van Greenpeace behoort bijvoorbeeld. Ja, dat heeft hij me eens gezegd. Ik keek hem even lelijk aan omdat hij een vies woord gebruikte, en hij besefte het maar al te goed. Maar als ik de Michel, echt een sympathieke mens die directeur van Greenpeace Belgium, zie of hoor zal ik hem toch zeggen dat dit regeerakkoord, beide regeerakkoorden ecologisch totaal onverantwoord zijn. De luchtkwaliteit in de Belgische grote steden, dàt is een probleem. Maar geen woord erover in de regeerakkoorden. Of toch nauwelijks. Moet Greenpeace daar niet op springen, Michel? Zoals die grote spandoeken aan de koeltorens van Electrabel: 'périmé / over datum', maar nu op het Vlaams en het nationale parlement of op de gebouwen van de Vlaams Gemeenschap aan het Matelarenplein: 'Irresponsable / onverantwoord!

Nu, laat ik niet uitweiden.  Iedereen is, of toch een overgrote meerderheid van de bevolking, voor Greenpeace. Waarom? Ook al keuren sommigen ongetwijfeld af en toe hun werkmethodes af, iedereen is ervan overtuigd dat ze het goede willen. Awel, dát moeten de vakbonden de mensen duidelijk maken: “wij willen het goede”. ‘Wij willen de welvaartsstaat, het welzijn van zoveel mogelijk Belgen, verdedigen’. En daarvan moet je mij niet overtuigen.

Ik kon Marc Leemans wel omhelzen (spreekwoordelijk natuurlijk) toen ik de kop las 'ergste horrorfilm in 30 jaar'. Dat is precies wat ik erover denk. Dus ik sta 200% achter de vakbonden in deze. En natuurlijk ook achter Hart Boven Hard. De protestbeweging kan niet breed genoeg zijn. Daarom níet de gewone mensen treffen. De vrachtwagens van de autosnelwegen halen lijkt mij een beter idee dan een treinstaking. Of de goederentreinen stilleggen. Op de gewone treinen zou ik gaan voor een betaalstaking. Maximale dienstverlening! Al was het maar uit eigenbelang. We mogen vooral niet vergeten dat er mensen zijn die de vakbonden willen breken. Minister Van Overtveldt heeft het gezegd. Dus, hooggeachte vakbonden, pas op. Cave canem. Maar voor de rest, we zullen er zijn, we staan als een man achter u. Ik verlang nu al naar 15 december. Heel het land plat. Scholen, universiteiten en culturele instellingen, alles dicht. Black out over België. Fakkeltochten door de straten! Dan dienen al die kerstkaarsen eindelijk ergens voor.

reacties

Eén reactie

• door Wim Boone op dinsdag 28 oktober 2014

De voorstellen voor alternatieve acties bij de spoorwegen zijn al vaak naar boven gekomen. Het probleem is echter dat als treinpersoneel werkt, ze dat doen onder het gezag van hun werkgever, en dus ook ontslag riskeren als ze hun taken niet uitvoeren. Enkel het stakingsrecht is wettelijk geregeld. Een stiptheidsactie is dan nog steeds een optie, maar ik denk niet dat de pendelaars blij zouden zijn met controles op vervoersbewijzen vóór ze het perron betreden. Bij stipter personeel zijn stipte treinen ook niet te garanderen. Uiteindelijk is het belang van reizigers en spoorwegpersoneel erg gelijklopend. Een staking dient dus niet om de reizigers te treffen, maar om de directie onder druk te zetten. In Delhaize is ook nog niemand op het idee gekomen om de mensen hun boodschappen gratis mee te geven in plaats van de winkel te sluiten. Als de pendelaar hinder ondervindt zou het eerlijker zijn om onbegrip te tonen voor een directie die het sociaal overleg onmogelijk maakt.

Het is niet langer mogelijk om te reageren.

Lees alle reacties