about
Toon menu

Het laagje vernis

woensdag 26 augustus 2015
Deze blog werd geschreven door een van onze lezers. Wil je zelf ook beginnen bloggen in onze community, ga dan meteen aan de slag.

Er wordt wel eens gezegd dat beschaving niet meer is dan een laagje vernis, dat we als lid van de mensheid allen een rol van deugdelijkheid en moraliteit spelen die ons niet bijster goed op het lijf is geschreven. Hoewel we graag jongleren met termen als normen en waarden en onszelf ‘sociale dieren’ noemen, vallen de maskers dezer dagen wel bijzonder makkelijk af en is de façade van de solidaire gemeenschap een grote farce aan het worden, een onhoudbare en ongeloofwaardige leugen.

Na zowat elke aanslag door zowat iedereen die van ver of van dicht op een moslimfundamentalist lijkt, worden er grootse woorden gesproken over de Verlichting van het Westen, over de Europese normen en waarden die wij met z’n allen moeten verdedigen en over een niet te vermijden beschavingsoorlog, waarbij wij uiteraard de kracht van het goede zijn. Het doet mij denken aan de tijd dat in de toiletten van de centrale bibliotheek van de KU Leuven nog dolletjes ‘Cultuurrelativisme is zelfhaat’ stond te lezen. Toen vond ik dat vreemd, in de illusie levend dat je van studenten toch verwacht dat zij op z’n minst over een open geest zouden beschikken. Nu weet ik beter.

Gestuwd door een steeds minder genuanceerde onderstroom maken we collectief een steeds lamentabelere indruk. De asielcrisis raakt Europa verder in haar pikzwarte kern. Mensen worden gedegradeerd tot problemen, tot ballast en overlast, het uitheemse equivalent van de inheemse subsidiejunkie. De vraag waarom zovelen wanhopig de oversteek maken wordt bijna nooit gesteld. Dat zou misschien kunnen betekenen dat we empathie zouden moeten tonen, dat dat het vreemde en het ongewenste misschien een tikkeltje herkenbaar zou maken. Laat dat alsjeblieft uit.

De asielcrisis is evenzeer een crisis van de door ons zo geroemde Europese normen en waarden, diezelfde funderingen die moeten verdedigd worden tegen de gekke, geradicaliseerde Muzelman. Wanneer politici passioneel preken over deze uitdaging voor het Westen, vraag ik me steevast af welke deze dan wel zouden zijn en vooral, wat ze vandaag nog waard zijn. Solidariteit? Ja, zolang je maar een leven leidt dat minder aangenaam is dan het mijne. Gelijkheid? Neen, daar zijn wij nu eenmaal objectief gezien te superieur voor. Vrijheid? Ongebreidelde vrijheid! (DISCLAIMER: Met een hele hoop als’en en maar’en. Heel misschien.)

Terwijl we graag het hoge woord willen voeren over landen als Rusland, China en het Midden-Oosten, waar mensenrechten relatief zijn, groeit in de kern van onze unie de steun voor totalitarisme en xenofobie. Griekenland kon niet snel genoeg plooien naar de economische lijn die van bovenaf zorgvuldig was uitgezet. Hongarije mag nu al enkele jaren lekker naar rechts opschuiven, terwijl de Europese waarden en de democratische principes een voor een richting slachtbank worden geleid. Tot zover onze gedeelde Europese waarden.

Ook nu zijn de grootste excessen voorlopig nog vooral daar te vinden, in die landen die Mia Doornaert sowieso als niet-Europees zou beschouwen. Ideeën om muren te bouwen steken nog geen dertig jaar na de val van de Berlijnse muur opnieuw de kop op. Tanks en oproerpolitie worden ingezet om bange mensen nog banger te maken. Tsjechië wil zelfs de NAVO inzetten. U weet wel, die trans-Atlantische organisatie die ooit de Amerikanen binnen, de Russen buiten en de Duitsers neer moest houden. Vergeet de Koude Oorlog. Hier komt de Kille Oorlog.

Maar ook wij, verlichte West-Europeanen maken geen al te goede beurt. Het Avondland werd een eeuw geleden reeds quasi doodverklaard door Oswald Spengler. En ook nu horen we dat Europa zichzelf aan het vernietigen is door massale migratie toe te laten. Groot-Brittannië hekelde het feit dat Frankrijk onderdak zocht voor de asielzoekers in Calais. En ook in eigen land zijn de harde, negatieve reacties op asielzoekers talrijk. Gelukkig is onze staatssecretaris van migratie nog alert genoeg om iedereen duidelijk te maken dat er GEEN geld zal worden gegeven aan deze gelukszoekers (en of we dit nu even 2000 keer kunnen delen, a.u.b.).

Kunnen we alle migranten opvangen? Neen. Zijn we het OCMW van de wereld? Neen. Moeten we daarom onze menselijkheid, onze door onszelf zo bejubelde normen en waarden inruilen voor mentale en fysieke muren die ons moeten behoeden van al wat niet van hier is, wat bodemvreemd is? God, neen. Het zou ons allen sieren om heel af en toe dankbaar te zijn dat we domweg het geluk hebben gehad om in het juiste land op de juiste plaats geboren te zijn en dat op de vlucht slaan voor ons zo’n ondenkbaar concept is, dat we anderen die geen alternatief meer konden bedenken van dagelijkse gruwel met onbegrip kunnen bekijken. Laat ons deze mensen vooral niet met onbegrip bekijken. Laat ons de Europese waarden koesteren en eer aandoen in plaats van er louter lippendienst aan te bewijzen. En laat ons vooral twee keer nadenken voor we onze menselijkheid, hoe dun het laagje beschaving ook mag zijn, voorgoed de pikdonkere nacht induwen.

reacties

Eén reactie

  • door janu op woensdag 26 augustus 2015

    "Zijn we het OCMW van de wereld? Neen". Koloniale Europa heeft sinds 500 jaar de rest van de wereld aangevallen,bezet ,onderdrukt,beroofd.Ons rijkdom is diefstal met extreem geweld. De waarden van Europa ,in zijn buitenlandse politiek, is nog steeds veroveren,onderdrukken,uitbuiten. de "vrije wereld" is waar de wrede,kolonialisten,meester van slaven ,übermenschen wonen.De V.S. hebben niet de vrijheid van de mensheid gedurende de tweede wereld oorlog verdedigt ,maar alleen de meester van slaven,kolonialisten komen bevrijden.De slaven, de gekoloniseerde bleven leven onder het wrede juk van de "bevrijde" kolonialisten. De kolonialisten ,meester van slaven zijn Übermenschen en dus verdienen vrijheid ,de slaven ,gekoloniseerde zijn Untermenschen, ze tellen niet en zijn van geen tel. Daardoor is koloniaal Europa "beschaafd en hebben waarden"

Het is niet langer mogelijk om te reageren.

Lees alle reacties