about
Toon menu

FOS en Schone Kleren slagen waar H&M faalt

vrijdag 24 april 2015
Deze blog werd geschreven door een van onze lezers. Wil je zelf ook beginnen bloggen in onze community, ga dan meteen aan de slag.













Op 16 april organiseerde H&M een evenement waarmee het duurzame mode aan de man wilt brengen. Het textielbedrijf promoot zich graag als absolute voorloper op het vak van verantwoorde kledij. Op ethisch vlak blijft het echter bij beloftes. Vooral het gebrek aan vakbondsondersteuning in hun textielfabrieken blijft problematisch. Schone Kleren Campagne, die onder andere samenwerkt met FOS, zal nu de impact van H&M's engagementen zelf opvolgen. Intussen blijft FOS zich inzetten voor het versterken van vakbonden in de Centraal-Amerikaanse textielindustrie.

Een gebrek aan cijfers & vakbonden

De Zweedse kledingreus engageerde zich in 2013 met hun routekaart naar een eerlijk leefbaar loon om 850.000 kledingarbeiders eerlijk te verlonen tegen 2018. Het net gepubliceerde duurzaamheidsrapport van H&M kan nochtans geen cijfers voorleggen die bewijzen dat de Zweedse gigant reële vooruitgang heeft geboekt op dat vlak. Over de stand van zaken van de uitvoering van de routekaart staan er nauwelijks cijfers in het duurzaamheidsrapport. 

“Het bepalen van de hoogte van het loon laten ze over aan de lokale dialoog. Werknemers moeten dus onderhandelen met werkgevers”, zegt Sara Ceustermans, coördinatrice van de Schone Kleren Campagne. Nochtans is er in de vermelde landen waar H&M actief is, Bangladesh en Cambodja, sprake van vijandigheid ten opzichte van vakbonden. “Van echte vakbondsvrijheid is er geen sprake.” Intussen weigert H&M om de namen van de leveranciers die betrokken zijn bij de proefprojecten bekend te maken. Zelfs de lokale vakbonden werden niet op de hoogte gebracht. “Betrokkenheid van de lokale vakbonden is nochtans essentieel om het project onafhankelijk te kunnen evalueren”, stelt Sara Ceustermans.

Maar ook buiten het gebrek aan cijfermateriaal en vakbondsondersteuning schort er redelijk wat aan de geloofwaardigheid van de campagne. Zo kan alleen H&M in 2018 hun eigen vooropgestelde doelstellingen evalueren. Er is dus niet echt sprake van transparantie. Tenslotte is het ook erg onduidelijk hoe H&M de lopende proefprojecten wil uitbreiden naar andere fabrieken. 

De Schone Kleren Campagne en FOS

De Schone Kleren Campagne is een internationaal gecoördineerd programma dat in België samenwerkt met FOS, andere NGO’s en vakbonden. De organisatie zal nu samenwerken met partners in Cambodia, met o.a. het Community Legal Education Centre, en de lokale vakbond C.CADWU, en in Bangladesh met NGWF, om de reacties en de impact van H&M's Fair Living Wage initiatief te peilen. 

FOS zet zich al geruime tijd in voor de verbetering van het leven van textielarbeiders, vooral in Centraal-Amerika. Meer concreet ondersteunt FOS lokale vakbonden. Hierbij wordt onder andere geholpen om de ledenaantallen uit te breiden en de onderhandelingspositie ten opzichte van de werkgever te verbeteren. Meer informatie over de partnerschappen en activiteiten van FOS in de textielsector in Centraal-Amerika vind je hieronder:

http://issuu.com/fossocsol/docs/fosfor2014_3?e=0/12374290

Meer info: Wat is de Schone Kleren Campagne?

Bron: www.schonekleren.be

17 april 2015 
Auteur: Sara Ceustermans, Dries Merre 
Contact: dries.merre@fos-socsol.be