about
Toon menu

DE SCHANDE VAN DE LAGE EMISSIEZONE TE ANTWERPEN

maandag 16 januari 2017
Deze blog werd geschreven door een van onze lezers. Wil je zelf ook beginnen bloggen in onze community, ga dan meteen aan de slag.

DE SCHANDE VAN DE LAGE EMISSIEZONE TE ANTWERPEN

Je zou geneigd zijn te denken dat het stadsbestuur bekommert is om onze gezondheid, maar wanneer je 20 euro per dag betaald of 350 euro per jaar wanneer je wagen aan geen enkele norm voldoet qua leeftijd en uitstoot, dan kan je dat verbod dus gewoon afkopen en de stad inrijden.

Alsof met het innen van dat bedrag de lucht plots zuiverder en gezonder zal worden.

Ikzelf rijd met een Renault Kangoo lichte vrachtwagen 1500 DCI van 2004 en dat wagentje heeft 260000 km. Toch draait de motor als een geolied naaimachientje en verbruikt geen 6 liter diesel en geen olie.

Het ligt tegen de 5,9 l /100 km.

Maar ik mag de stad niet in.

4x4's en andere te warm gewassen kamions die 10 of 12 liter verbruiken zijn van harte welkom.

Laat ons krom gaan van het lachen!

Hypocrieten!

Je dient onder je motorkap een motor te hebben met een euro 4 of euro 3 norm.

Zijn ze bij het stadsbestuur het slachtoffer geworden van een acute aanval van Alzheimer en zijn ze het verhaal vergeten van Volkswagen met hun sjoemelsoftware waarbij tot 70 % meer uitstoot werd vastgesteld dan aangegeven? En dit ook bij Opel en andere merken.

Dit is nochtans een heel recent verhaal en dat gaat over recent gebouwde wagens maar ja, het is geweten, Alzheimer kan bijzonder agressief toeslaan en vooral als je er voordeel mee doet en de gewone mens die zich geen dikke bak kan veroorloven of dat zelfs in veel gevallen niet eens wil, nog eens goed in zijn zakken kan zitten met peperdure boetes!

Is trouwens de controle op de automobielinspectie van de uitstoot dan plots ook een waardeloze meting geworden?

Als men echt consequent zou zijn, dan zou men die oversized BMS en AUDI'S en MERCEDESSEN EN KIA'S en noem maar op de stad buiten houden, wagens die veel meer verbruiken en vaak bestuurd worden door “madammen” die zeker niet met gezonde lucht bezig zijn, maar met hun aankopen op de Meir.

En wat met al die vrachtwagens die 3 of 4 maal meer verstoken dan wagens?

Wanneer men echt bezorgd is en consequent, dan laat men geen enkele wagen de stad meer in, behalve vrachtvervoer voor het aanleveren van goederen en zorg dat ook deze binnen de kortste keren verplicht een hybride motor hebben waarbij ze bij het inrijden van de stad ook verplicht dienen over te schakelen op hun elektrische motor. En zorg voor een volledig elektrisch openbaar vervoer zodat wagens aan de rand van de stad kunnen parkeren en voor hun verdere tocht gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer; En voor opdrachten zoals een verhuis of verplaatsen van grotere stukken kan je eenvoudig een sms doen zoals bij de parkeermeters waarbij je aan aanvraag doet toch binnen te mogen voor een bepaalde periode en dan mag daar “wel” een bedrag tegenover staan, anders gaat iedereen het aan zijn laars lappen. De nummerplaatherkenning zal daar voor zorgen en de rekening komt in de bus. Voor alle voorstellen hier is er de technologie voor handen.

De overheid zou ook een veel grotere premie kunnen aanbieden wanneer je een elektrische wagen koopt of ze zou op die parkings aangelegd aan de rand van de stad waar je je wagen kwijt kan waarmee je er de stad niet meer binnen mag, elektrische wagens kunnen huren die daar staan opgesteld en aan een schappelijk tarief.

Maar dat kost natuurlijk enige wil en moeite en het is toch veel makkelijker en kosteloos een nieuwe regel uit te vinden die langs alle kanten scheef staat, maar die de stadskas wel lekker zal spijzen.

Maar ja, wanneer de pipo's het voor het zeggen hebben, dan is er weinig tegen te doen.


Bert Degrauwe